דאעש אמנם על סף תבוסה, אך האם אנו ניצבים בפני איום חדש ולא פחות אכזרי? בראיון שהעניק פיטר תיאו קורטיס, עיתונאי שהיה בשבי ארגון המורדים האסלאמי ג'בהת אל נוסרה בין השנים 2014-2012, התראיין לרשת RT הרוסית וסיפר כי הוא חושש שהמערב, שמחמש את הקבוצה במלחמתה נגד משטר אסד, מתעלם מהסכנה שהם מהווים ומאכזריותם, שלטענתו, לא נופלת מזו של דאעש.



"אני לא חושב שהמערב מבין את מה שקורה בסוריה. הם לא יודעים מה קורה בשטח, או שהם לא מבינים את השפה, או שהם לא רואים את הסרטים, או שהם פשוט מוטים", אמר קורטיס, והוסיף כי "אני חושב שרוב הדברים שנאמרים במערב בנוגע לחלב, הם או שקריים, או לא סבירים, או פשוט לא רלוונטיים".



לאחר מכן התייחס קורטיס לסכנה שלדעתו מהווים אותם ארגונים, אשר נדחקו בידי כוחות המשטר של אסד בשיתוף בעלות בריתו, סוריה ואיראן, מחלב לצפון מערב המדינה, בעיקר לאזור אדלב, וסיפר: "הם שולטים בעצמם בעזרת חוקי השריעה, שכוללים לירות באנשי ברחובות. כמישהו שנשפט בידי בית דין אסלאמי, אני יודע מה קורה שם, זה לא משפט צדק, זה לא דמוקרטיה, אנחנו צריכים לרחם על הנשים והילדים שם", והזהיר כי הזוועות שם "יכולות להימשך לנצח אלא אם העולם יפסיק לחמש אותם".



כזכור, ארגון ג'בהת אל נוסרה עליו מדבר קורטיס, היה בין ארגוני המורדים אשר נלחמו בכוחות המשטר הסורי בחלב. במהלך הלחימה נגד ארגון המורדים נטען כי משטר אסד ובעלי בריתו ביצעו פשעי מלחמה רבים, בהם הרעבה שיטתית של האוכלוסיה האזרחית שנשארה באזורים בשליטת המורדים, תקיפה של מטרות אזרחיות ואף שימוש בנשק כימי. בדצמבר 2016, לאחר מצור שנמשך חודשים רבים, הכריעו כוחות המשטר את לוחמי הארגון והם התפנו באופן מוסכם לאזור אדלב שנמצא תחת שליטת המורדים. 



חייל צבא אסד בחלב. צילום: רויטרס
חייל צבא אסד בחלב. צילום: רויטרס