בימים האחרונים נמצאים לוחמי דאעש במנוסה ונערכים להדיפת התקפה מהירה מצד כוחות צבא עיראק, שמתכוונים לכבוש מחדש את מוסול ולסלק את אויביהם מהמעוזים האחרונים שעדיין נמצאים בשליטתם במדינה. "כבר אין להם מוטיבציה להילחם. מעולם לא ראיתי אותם כל כך לא מאורגנים", אמר גנרל ג'וזף מרטין.



לוחמי דעאש במוסול, שמספרם נע בין 3000 ל-5000 אנשים, נמצאים במיעוט משמעותי מול צבא עיראק שמונה 50,000 לוחמים המעורבים בלחימה במוסול. צבא עיראק, שהשיג שליטה על מספר מבנים ממשלתיים מרכזיים בעיר, העריך שכוחותיו הצליחו לכבוש 30% משטחי מערב העיר מאז שהחלה התקיפה ב-19 לפבואר.



כמו כן, בשבועות האחרונים הצליח הצבא העיראקי להתגבר על מספר מכשולים, ביניהם מטענים שהונחו לצידי הדרכים ומחסומים שהציבו לוחמי המדינה האסלאמית בשביל לעצור את החיילים העיראקיים. כעת, החמושים נאבקים בכדי להוציא לפועל מבצעיים צבאיים שמטרתם לעקב את התקדמות צבא עיראק, אך לוקח להם זמן רב יותר להגיב למהלכי הצבא העיראקי בזירת הקרב. 


Getti Images :לוחם בצבא עיראק. בדרך להביס את דעא"ש? צילום


כזכור, הצבא העיראקי נלחם בלוחמי דאעש מאז פלישתם מסוריה לתוך שטחי עיראק בשנת 2014, פלישה שבקושי לוותה בהתנגדות. ההדרכה וההכשרה שקיבלו לוחמי הצבא העיראקי מהאמריקאים הביא ללחימה חזקה יותר בערים המרכזיות כמו רמאדי ופלוג'ה. מוסול היא העיר השנייה בגודלה במדינה אחרי הבירה בגדד.


החשיבות המכרעת של הסיוע האמריקאי

המצב הרע שבו נמצאים לוחמי דאעש נגרם בעיקר כתוצאה מתקיפות חיל האוויר האמריקאי שהביאו לחיסולם של מנהיגי הארגון, מה שהקשה במיוחד על יכולתם של אלו להוציא לפועל תגובה אפקטיבית למתקפות הצבא העיראקי המשופר. במהלך השבוע החמושים ניסו להוציא מתקפת נגד במערב העיר, אך מהר מאוד נסוגו לאחר שנתקלו בכוחות צבא עיראק ובהתקפות אוויריות של כוחות הקואליציה. "המורל שלהם נמוך ביותר", אמר מרטין.

למעשה, קצב הקרב משקף שיפורים משמעותיים ביכולת של צבא עיראק להוציא לפועל מבצעים יחד עם כוחות האוויר האמריקאים, אשר מכים את החמושים בקצב שיא. "אתם רואים מול עיניכם איך דאעש מושמד", כך לדברי מרטין.

השמדת מפקדת דאעש במוסל
השמדת מפקדת דאעש במוסל




יועצים אמריקאים מסייעים ליחידות של צבא עיראק, אך בעיקר ממרחק מכיוון שהם לא מעוניינים להגיע לעימותים ישירים עם לוחמי המדינה האסלאמית. במהלך הימים האחרונים, כוחות עיראקים השלימו את בידוד החלק המערבי של מוסול באמצעות השגת שליטה על כביש שנמצא מחוץ לעיר. המבצע המוצלח אמור למנוע מחמושי דעאש להעביר אספקה וחימוש מתל עפר, עיירה שנמצאת מערבית למוסול ומוחזקת על ידי דעאש.

"לוחמי דעאש לכודים", אמר ברט מקגורג, נציג ארה"ב בכוחות הקואליציה נגד דאעש. ועם זאת, בכירים אמריקאיים מצפים להתנגדות מצד ארגון הטרור הקיצוני במהלך כניסת הצבא העיראקי לשכונות המערביות של העיר, שם מסתתרים לוחמי המדינה האסלאמית בסמטאות ובבניינים. בהתייחס לכך אמר מקגורג: "אסור לנו להמעיט בקרב הקשה שצפוי לנו".