בדיוק שנה לאחר הפיגוע הקטלני בבריסל, אירע עוד אירוע טרור על אדמת אירופה: בסביבות השעה 16:30 שעון ישראל, דווח בכלי תקשורת בבריטניה כי שוטר נדקר בתוך בניין הפרלמנט, או בסמוך לו. החשוד בדקירה נורה, ולאחר מכן דווח כי מכונית פגעה בלפחות 20 אנשים על גשר וסטמינסטר, ככל הנראה חלקם שוטרים. בנוסף, ארבעה אנשים נהרגו באירוע, המפגע חוסל. ראש ממשלת צרפת אישר כי חלק מהפצועים הם תלמידים צרפתים כבני 15-16.


Edit זירת הירי מחוץ לפרלמנט הבריטי בלונדון

על פי הדיווחים, המשטרה המקומית אישרה כי הוסר החשד להימצאות מפגע שני. בנוסף, אישה נמשתה מנהר התמזה, כשהיא במצב קשה. ראשת הממשלה תרזה מיי, אשר הוברחה מהמקום עם תחילת האירועים, צפוייה לכנס ישיבה מיוחדת עם כוחות הביטחון כדי לבחון לעומק מה קרה באירוע. בנוסף, לפני מספר דקות דווח כי בניין הפרלמנט כולו פונה, מסיבה שאינה ידועה. 



חיילי משמר המלוכה שהיו בסמוך סיפרו כי שמעו ארבע יריות. דקות לאחר האירוע, מסוק משטרתי נחת בכיכר הפרלמנט. הגשר הסמוך, שנחשב לאחד מעורקי התחבורה המרכזיים בלונדון נסגר לתנועה בגלל האירוע. בפייסבוק הודיעו כי יפעילו את שירות ה-safety check, אשר מאפשר למשתמשי הרשת החברתית להודיע לחברי הפייסבוק שלהם כי הם לא נפגעו באירוע. השירות מופעל במקרי אסון חריגים, כדוגמת הפיגוע במועדון הבטאקלן בפריז. 



בעקבות האירועים, בניין הפרלמנט הוכנס לעוצר וכעת הוא מוקף בכוחות משטרה וצבא רבים. בנוסף, עם פרוץ האירועים, הגלגל הענק המפורסם בממלכה, london eye,  נעצר ואנשים נותרו בתאי הנוסעים, כך דווח ברשת BBC. ראש ממשלת בריטניה לשעבר, דיוויד קמרון, צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "ליבי ומחשבותיי עם משפחות הפצועים והנרצחים. אלו שתוקפים את הדמוקרטיה שלנו בשיטות ברבריות לא ינצחו".




אירוע הטרור המשולב בלונדון. צילום: מתוך טוויטר



עד ראייה סיפר לסקיי ניוז כי הוא מתקשה לתאר את התוקף. "קשה לי לתאר אותו", הסביר, "לא יודע מאיזו אזרחות הוא, או מהו צבע עורו". הוא הוסיף: "שמעתי אנשים רצים, זה היה רגע מפחיד לכולם. אני עדיין לא יודע מה קרה". עדי ראייה מדוחים כי המחבל היה גבר ממוצא אסיאתי בשנות ה-40 לחייו, אשר נשא עימו ככל הנראה מצ'טה באורך של כ-20 סנטימטרים.



ראש עיריית לונדון, סאדיק חאן, אמר בהצהרה רשמית ששחרר לתקשורת: "אירועים קשים מתרחשים ליד בניין הפרלמנט, ויטופלו כאירוע טרור כל עוד המשטרה לא יודעת אחרת". הוא הוסיף: "ליבי עם הפצועים ומשפחותיהם. אני רוצה להביע את תודתי למשטרה ולשירותי החירום שעובדים קשה כדי לשמור על בטחוננו, ומפגינים אומץ רב בנסיבות הקשות האלה".

אירוע הטרור המשולב בלונדון. צילום: טוויטר



עדי ראייה סיפרו כי אחד השוטרים נפצע באירוע. בנוסף לפצועים שנפגעו מהדריסה, שני אנשים נורו - אחד מהם הוא המפגע, ושוטר אחד נדקר. בערוץ הטלוויזיה BBC דווח, כי על פי המשטרה המקומית, עדיין ישנו כלי רכב חשוד מחוץ לבניין, הם מפנים את האנשים מהזירה. הסקוטלנד יארד אישרו באופן רשמי כי האירוע הינו פיגוע טרור. "קצינים נשארים במקום ואנחנו מטפלים בזה כאירוע טרור עד שאנחנו יודעים אחרת", אמרה המשטרה בהצהרה.



נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, עודכן באירוע על ידי היועצים הבכירים שלו. דובר הבית הלבן, שון ספייסר, הודיע כי הנשיא שוחח עם מיי על הפיגוע. "כמובן שאנחנו מגנים את המתקפה ומסתכלים עליה כאקט טרור", "מצדיעים לכוחות הביטחון הבריטיים. המחשבות שלנו עם לונדון, עם המלכה ויתר האזרחים".



ממשרד החוץ נמסר כי כל הדיפלומטים הישראלים נמצאים במקום בטוח ולא נפגעו באירוע. במחלקת המדינה האמריקאית הודיעו כי הם עוקבים בדאגה אחרי המצב המדאיג בבריטניה, והודיעו כי הקונסוליה תספק לאזרחים האמריקאים סיוע. בנוסף, הם הפצירו באזרחים להודיעו למשפחותיהם כי הם בטוחים.



אירוע הטרור בלונדון. צילום: רויטרס


המחבל לאחר שנוטרל. צילום: רויטרס



 

תיאור האירוע בלונדון. צילום: מתוך טוויטר


האירוע מתרחש שנה בדיוק אחרי מתקפת הטרור בבריסל: בנמל התעופה הבינלאומי זבנטם בבריסל ולאחר מכן ברכבת התחתית בעיר, ועל פי דיווחי התקשורת, בשני האירועים נהרגו לפחות 31 ונפצעו לפחות 130, מתוכם 10 במצב קריטי. הפיצוץ אירע באזור הצ'ק-אין של חברת "אמריקן איירליינס" שבכניסה לשדה התעופה בבלגיה, עשן נראה עולה ממקום הפיצוץ וזכוכיות התנפצו.
 
שני ישראלים חסידי בעלז נפצעו קל ובינוני בפיגוע בשדה התעופה ומשרד החוץ בודק האם היו ישראלים נוספים במקום. כל הטיסות שהיו אמורות לנחות בשדה התעופה בריסל הופנו לנמלי תעופה אחרים והופסקה תנועת הרכבות למקום. טיסה אחת מישראל שהייתה אמורה לנחות בבריסל מופנת לשדה חליפי.