מנהיג האופוזיציה ברוסיה ויריבו המרכזי של הנשיא ולדימיר פוטין, אלכסיי נבלני, ועוד עשרות מתומכיו נעצרו היום (ראשון) במהלך יום סוער של הפגנות מחאה נגד השחיתות השלטונית, שנערכו למרות איסור הרשויות. על פי ההערכות, יותר מ־500 מפגינים נעצרו בהפגנה הגדולה במוסקבה, שבה השתתפו קרוב לעשרת אלפים מפגינים.



נבלני ארגן אתמול יום מחאה כלל ארצי נגד השחיתות הפושה לדבריו במדינה, כאשר קרא לתומכיו לצאת לרחובות ב־99 ערים ברוסיה ולדרוש את התפטרותו של ראש הממשלה, דמיטרי מדבדב. לטענת נבלני, מדבדב השתמש בקרנות צדקה ובארגונים בלתי ממשלתיים כדי לאסוף תרומות מטייקונים ומבנקים ממלכתיים ורכש נכסים יוקרתיים.



הרשויות הרוסיות אסרו כאמור על קיומן של מרבית ההפגנות ואף יצאו בהצהרה רשמית לפני כמה ימים, שלפיה, כל אדם שיגיע להפגנות, "הלא חוקיות האלו, מסכן את ביטחונו האישי". למרות זאת, רבבות פעילים גדשו את הכיכרות בערים השונות במחאה על השחיתות הפוליטית.



כוחות משטרה גדולים מול המפגינים ברוסיה. צילום: רויטרס
כוחות משטרה גדולים מול המפגינים ברוסיה. צילום: רויטרס




"פוטין גנב"



ההפגנה המרכזית נערכה במוסקבה בשעות אחר הצהריים, וכוחות המשטרה נערכו מראש בכוחות גדולים. מיד כאשר יצא נבלני מתחנת הרכבת התחתית ליד כיכר טריומפלנאיה, עצרו אותו שוטרים והובילו אותו לניידת. חלק מתומכיו של מנהיג האופוזיציה ניסו למנוע מהרכב המשטרתי לעזוב את המקום ונעצרו גם הם. עשרות מעצרים נוספים בוצעו בכיכר פושקין, שם קראו המפגינים בין היתר: "הלאה פוטין!", "רוסיה פוטין!" ו"פוטין הגנב!".



בציוץ שפרסם נבלני לאחר מעצרו, הוא הפציר בפעילים להמשיך עם המחאה גם בלעדיו. "בחורים, אני בסדר", צייץ. "אין צורך להילחם כדי להוציא אותי. תלכו לאורך רחוב טוורסקיה. הנושא שלנו היום הוא מאבק נגד השחיתות".



נבלני הודיע כי יתמודד לנשיאות בבחירות שיתקיימו בשנה הבאה. עם זאת, בחודש שעבר הוא הורשע בעבירות שחיתות במשפט חוזר ונידון לחמש שנות מאסר על תנאי. אם ההרשעה תישאר על כנה גם לאחר הערעור שהגיש נבלני, יוכלו הרשויות למנוע את התמודדותו של מי שנחשב ליריב המר ביותר של פוטין.



במקביל לאירועים במוסקבה, דווח על הפגנות ומעצרים באזורים נוספים ברחבי רוסיה. בעיר ולדיבוסטוק נעצרו יותר מ־30 בני אדם במהלך ההפגנה שלא קיבלה את אישור הרשויות. כ־2,000 בני אדם הגיעו להפגנה בעיר נובוסיבירסק שבסיביר, אשר קיבלה אישור, ועוד 1,500 בני אדם הפגינו בערים קרסנויארסק ואומסק שבסיביר. לפחות 14 בני אדם נעצרו בהפגנה ביוז'נו־סחלינסק שבמזרח הרחוק הרוסי ושישה נעצרו בקומסומולסק־און־אמור.