בצדו הירדני של ים המלח, תחת אבטחה חסרת תקדים, תיפתח היום פסגת הליגה הערבית. בפסגה אמורים להשתתף לפחות 15 מנהיגים ערבים. המנהיגים צפויים לצאת בהצהרה שבה יגנו שוב את ישראל על הפגיעה בפלסטינים ועל הרחבת ההתנחלויות, ולאשרר שוב את היוזמה הסעודית לשלום, שלפיה ישראל תיסוג מכל השטחים שנכבשו במלחמת ששת הימים, ובתמורה תזכה לנרמול יחסים עם מדינות ערב.



בנוסף, אמורה לצאת מהפסגה ה־28 החלטה, שלפיה מדינות ערב מתנגדות לאפשרות שנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, יורה על העברת שגרירות ארצו בישראל מתל אביב לירושלים. שר ההסברה הירדני כבר הודיע כי טראמפ וגם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שיגרו שליחים מטעמם כדי להיות משקיפים בפסגה הערבית.



מלבד ישראל, אמורות גם איראן, לבקשת מדינות המפרץ, וטורקיה, לבקשת עיראק, להיות בין המדינות שיקבלו גינוי על "בחישתן ומעורבותן" במדינות ערב, בעיקר בסוריה, שכיסאה יישאר גם הפעם ריק.



ירדן מארחת את פסגת ים המלח לראשונה מאז 2001. אז התקיימה הפסגה בצל האינתיפאדה השנייה, ורוב מנהיגי ערב הגיעו אליה. עם זאת, בשנה שעברה הודיע מלך מרוקו, מוחמד השישי, בצעד חסר תקדים, כי הוא אינו מעוניין לארח אותה, מאחר והשפעת הליגה הערבית על העולם הערבי היא אפסית.



מזכ"ל הליגה הערבית, שר החוץ המצרי לשעבר אחמד אבו אל־רייט, טען בסוף השבוע כי הפלסטינים מגיעים עם יוזמת שלום משלהם, אולם הרשות מיהרה להכחיש זאת. הפלסטינים הדגישו כי הם תומכים ביוזמת השלום הערבית בת 15 השנים, שנולדה בפסגת ביירות.



כאמור, הסוגיה הפלסטינית תהיה בראש הסולם, מכיוון שאין עליה עוררין. סוגיות יותר מורכבות, כמו מלחמת האזרחים בסוריה, יידחו כנראה לפסגה הבאה. גם תימן, לוב, עיראק והמלחמה בטרור יהיו על סדר היום.



מלבד הסוגיה הפלסטינית, מנהיגי ערב תמימי דעים לגבי תימן, שכן הוחלט כי מדינות ערב תומכות בנשיא עבד רבה האדי מנסור, הנלחם לצד הקואליציה הערבית בהנהגת סעודיה נגד החות'ים, הנתמכים על ידי איראן. בנוסף, מדינות ערב דוחות את הפיכתה הצפויה של ישראל לחברה במועצת הביטחון לשנים 2019־2020.



מקור ערבי בכיר הביע תקווה כי הדיפלומטיה הירדנית המאוזנת תביא לקירוב לבבות בין מדינות ערב, שהתרחקו לאחרונה בשל חילוקי הדעות ביניהן בכל הקשור למלחמות האזרחים בעיראק, בסוריה ובתימן.



זאת ועוד, שליחו של טראמפ לאזור, ג'ייסון גרינבלט, ייפגש היום עם יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן. זוהי פגישה שנייה תוך שבוע וחצי בין השניים. בירושלים תוהים אם מדובר בשינוי קו וברצון לאותת לפלסטינים שהאמריקאים רוצים לשמוע מהם.