ערוץ הטלוויזיה הלבנוני "אל-מיאדין" פרסם את מה שהוא כינה "אמנת חמאס הפנימית", ובה מופיעה לראשונה "הקמת מדינה פלסטינית ובירתה מזרח ירושלים על בסיס גבולות 67', והכרה באש"ף כמסגרת לאומית לפלסטינים שיש לשמור עליה". הפרטים החשובים במסמך זה, שמכונה גם "אמנת חמאס החדשה" נחשפו לאחרונה גם במעריב.



אמנת חמאס הראשונה התפרסמה ב־1988, לאחר הקמת הארגון בדצמבר 1987, ומאז לא בוצעו בה שינויים. עם זאת, לנוכח ההתפתחויות הדרמטיות שהתרחשו במזרח התיכון, בשבועות הקרובים אמורה חמאס לעדכן אותה, כפי שהודיע ראש הלשכה המדינית חאלד משעל.



על פי המסמך, שמתהווה כאמנה של הארגון, "ההכרה בגבולות 67' אין פירושה ויתור על הזכויות הפלסטיניות, או הכרה בישות הציונית, ואין פירושה לוותר על אף שעל מאדמת פלסטין שיש לשחרר אותה".



במסמך צוינה עוד, "הזכות להתנגדות על בסיס ניהול המאבק ולא על חשבון עקרון ההתנגדות". עוד נאמר במסמך, כי "ההתנגדות לכיבוש היא זכות לגיטימית וההתנגדות המזוינת היא אופציה אסטרטגית".



על פי הדיווח, חמאס דוחה את כל היוזמות והתוכניות שמטרתן "לחסל את הסוגיה הפלסטינית", ובנוסף מודיע ש"הצהרת בלפור מבוטלת, והקמת ישראל מבוטלת ומנוגדת לזכויות העם הפלסטיני".



עם זאת, וכפי שפורסם כבר ב"מעריב", חמאס מודיע כי הוא "מבדיל בין היהדות ובין הכיבוש והפרויקט הציוני, שכן מאבקנו הוא נגד הפרויקט ולא נגד היהודים".



חמאס עומדים על זכות הפליטים "שאין עוררין עליה על ידי אף צד פלסטיני, ערבי או בינלאומי", וכי "שובם של הפליטים לאדמה שנכבשה ב-1948 היא זכות בסיסית שלהם".



אחמד יוסף, בכיר חמאס, אמר לפני כחודש בראיון לסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען", כי באמנה, שתותאם לשינויים הגיאו־פוליטיים שחלו באזור, תופיע "הסכמה להקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67'", שבירתה תהיה מזרח ירושלים, "אך בלי להכיר בישראל או לוותר על אף שעל מאדמת פלסטין".



יוסף הדגיש עוד כי "זכות השיבה של הפליטים מובטחת באמנה החדשה. באמנה החדשה תהיה הפרדה בין היהודים והשייכות הדתית שלהם מצד אחד לבין הכיבוש והפרויקט הציוני מצד אחר, שכן המאבק של התנועה יהיה נגד הכיבוש והתנועה הציונית בתוך פלסטין ולא נגד היהודים בכלל".