ארה"ב, בריטניה וצרפת הפיצו אמש טיוטה של הצעת החלטה שתגנה את ההפצצה הכימית באידליב. ההצעה תועלה לדיון ולהצבעה בישיבת חירום שמועצת הביטחון תקיים היום (רביעי) בנושא. המשמעות הראשונה העולה מההצעה היא שלראשונה מאז נשיאותו של דונלד טראמפ ארה"ב משתפת פעולה בזירת האו"ם עם בריטניה וצרפת ומתואמת עם המעצמות המערביות, כולל צרפת, שטראמפ מפגין את זלזולו בנשיאה, פרנסואה הולנד.



השאלה הגדולה היא איך תנהג רוסיה בהצבעה היום. מוסקבה, שלה זכות וטו במועצה, תומכת באופן עקבי ונחרץ בבשאר אסד ועד כה. שר החוץ הרוסי, ברגיי לברוב, אמר באמצעות הדוברת שלו כי ההצעה "לא מקובלת" על מוסקבה, והוסיף: "אנחנו לא מאמינים שכדאי להעביר החלטה לגבי הנשק הכימי במצבו הנוכחי". רוסיה אמרה מוקדם יותר כי היא עומדת מאחורי אסד ושייתכן שהתקרית נגרמה בשל דליפה ממאגר נשק בשליטת המורדים הסורים.



למרות פשע המלחמה שזעזע את העולם, רוסיה מדגישה כי תמשיך לעמוד מאחורי משטר אסד. דובר הקרמלין אמר היום (רביעי) כי "רוסיה והכוחות הצבאיים שלה ממשיכים את המבצע שתומך בפעולות נגד טרור בסוריה". הדובר, דמיטרי פסקוב, אמר את הדברים בתגובה לשאלה האם רוסיה תמשיך בפעילותיה לצד צבא אסד אחרי המתקפה הכימית באידליב שמיוחסת לו והסכנה שיחסיה עם ארצות הברית ידרדרו בעקבות המשך שיתוף פעולה זה.



מאז פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה לפני חמש שנים, מנעה, בתמיכת סין, וסיכלה כל יוזמה ומהלך אופרטיביים נגד השלטון בדמשק שהועלו במועצת הביטחון. למעשה, רוסיה שיתקה את מועצת הביטחון בכל הנוגע למצב בסוריה.



בדיון על המצב בסוריה שהתקיים במועצה בפברואר השנה הטילה רוסיה, בגיבוי של סין, וטו על מהלך נגד המשטר בסוריה שנידון במועצה. היתה זו הפעם השביעית שרוסיה השתמשה בזכות הווטו שלו בנושא הנוגע למצב בסוריה.



הטיוטה, שעד לרגע תחילת הדיון וההצבעה יכולה עוד לעבור שינויים, כוללת גינוי חריף "להפצצה של נשק כימי חשוד בסוריה". ההצעה מתייחסת ל"כוחותיו של בשאר אסד כאשמים בהפצצה".



כמו כן, דורשת ההחלטה ממשלת סוריה לאפשר חקירה בינלאומית לנסיבות ההפצצה. הממשלה הסורית נדרשת גם למסור את זהותם של מפקדי טייסות המסוקים הפועלים באזור וגישה חופשית לבסיסי המסוקים.



בשנת 2013 הסכימה סוריה לפרק את מאגרי הנשק הכימי שלה במסגרת יוזמה משותפת שהושגה בזמנו על ידי ארה"ב ורוסיה. אבל הארגון למניעת שימוש בנשק כימי (OPCW) מצא את סוריה אשמה בשימוש בגז רעיל לפחות שלוש פעמים.



איראן גינתה לפני זמן קצר את המתקפה הכימית באידליב והציעה לספק סיוע לקורבנות האירוע. "אנחנו מגנים שימוש בנשק כימי, ללא תלות במי שהפעיל אותו ובמי נפל לו קורבן", אמר דובר משרד החוץ האיראני. "אנחנו מוכנים להביא את הקורבנות לאיראן כדי לסייע להם".