באוקטובר 1975 שבתו כל נשות איסלנד בצעד חסר תקדים במחאה על חוסר השוויון בכבוד ובשכר וכמעט שיתקו את המדינה. כעת, 42 שנה לאחר מכן, מבקשת הממשלה לסגור מעגל עם חוק ראשון מסוגו בעולם, שיציב את איסלנד בחוד החנית של המאבק לשוויון בשכר בין המינים. איסלנד, שבה מתגוררים כ־323 אלף בני אדם, נמצאת במקום הראשון באינדקס הפער בין המינים של הפורום הכלכלי העולמי לשנת 2015.



לפי הערכות הממשלה הנשים במדינה מקבלות שכר שנמוך ב־7% לעומת הגברים. הצעת חוק חדשה שהוגשה לפרלמנט צפויה להפוך את המדינה לראשונה בעולם שמעגנת בחוק את הדרישה לשוויון בשכר בין גברים לנשים במגזר הציבורי והפרטי. לפי ההצעה, כל חברה במגזר שיש בה לפחות 25 עובדים תצטרך להוכיח כי אין אפליה בשכר בין גברים לנשים. חברות שיתברר כי אינן עומדות בתנאי השוויון צפויות לשלם קנסות.



"כאשר הדבר נוגע להצהרות פיננסיות שנתיות, יש קנסות אם המסמכים לא נשלחים. אותה מדיניות תיכנס לתוקפה גם כאשר אין יישום של שוויון בשכר, מאחר שזו תהיה חובה", אמר השר לעניינים חברתיים ושוויון תורסטיין ויגלונדסון. אף שעדיין מדובר רק בהצעת חוק היא צפויה להיות מאושרת בפרלמנט, מאחר שהיא זוכה לתמיכת חברי הקואליציה והאופוזיציה ומאחר שכמחצית מכלל הצירים הן נשים. החוק החדש צפוי להיכנס לתוקף בינואר 2018.



"פער השכר בין המינים הוא למרבה הצער עובדה בשוק העבודה באיסלנד והגיע הזמן לנקוט צעדים קיצוניים", הכריז השר ויגלונדסון. "יש לנו הידע והתהליכים הנחוצים להכחיד את זה". הוא הודה כי החוק צפוי "להעיק" על הכלכלה ועל העסקים במדינה הסקנדינבית, אולם הבהיר כי "היתרונות ברורים".