מקורות בסוריה טענו היום (שישי) כי בזכות ההתרעה שסיפקה ארצות הברית לרוסיה, העביר הצבא הרוסי הוראה לפנות את הבסיס וכתוצאה מכך, רק תשעה מטוסים של חיל האוויר הסורי הושמדו בהתקפה שביצעה ארה"ב במהלך שעות הבוקר בשדה התעופה דעיראת שסמוך לעיר חומס. בנוסף לכך דווח כי מעבר למטוסים, הושמדו בתקיפה מגדל הפיקוח, מסלול ההמראה, האנגרים ומחסן נשק, שבו לפי גורמי האופוזיציה במדינה, החזיק משטר אסד את מאגרי הנשק הכימי ששומשו בתקיפה שנערכה על העיירה חאן שיחון שבפאתי בעיר אידליב.


 


כמון כן, לאחר התקיפה, טען כי רק 23 מתוך 59 טילי הטומהוק ששוגרו פגעו בבסיס חיל האוויר הסורי, ובכל זאת הודיעו מקורות בצבא הרוסי כי בכוונתם לתגבר את מערך ההגנה האווירית של צבא סוריה. בנוסף לכך, דווח בטלוויזיה הממלכתית בסוריה כי כתוצאה מהתקיפה נהרגו תשעה אזרחים, בהם ארבעה ילדים שהיו באזור הבסיס.





תיעוד התקיפות ממל"ט רוסי




במקביל לכך, רשתות התקשורת בסוריה פרסמו סרטונים של שדה התעופה לפני התקיפה ובה נראים מטוסי הצבא בהאנגרים ובמקביל הראו את אותם המבנים לאחר ההפצצה, אך ללא מטוסים הרוסים. בסירטון נוסף אפשר לראות את ההפצצות ואת שדה התעופה בוער.

בסיס חיל האוויר הסורי לפני ואחרי ההפצצה


תקיפת חיל האוויר האמריקאי

כזכור, במהלך הלילה תקפו שתי משחתות אמריקאיות את בסיס חיל האוויר הסורי ממנו המריאו המטוסים שביצעו ביום רביעי את התקיפה הכימית באזור אידליב והשמידו אותו. במהלך התקיפה שוגרו 59 טילי שיוט מסוג "טומהוק" לעבר הבסיס והרסו בניינים וגם מטוסים של חיל האוויר הסורי. גורמים בצבא ארה"ב טענו כי אינדיקציות מראות כי התקיפה פוגעת ביכולת של צבא אסד לבצע מתקפות כימיות. גורמים אמריקאיים אמרו לאחר התקיפה כי מדובר ב"אירוע חד-פעמי" שהושלם.

הנשיא טראמפ התייחס למתקפה ואמר: "ביום שלישי, הדיקטטור הסורי אסד שיגר מתקפה כימית נוראית על אזרחים תמימים. זה היה מוות נורא ואיטי, שגזל את חייהם של ילדים ותינוקות. אף ילד של אלוהים לא יכול לסבול כזה דבר. האינטרס של ארצות הברית הוא להרתיע מפני נשק כימי קטלני, זו החובה שלנו. ניסיונות קודמים לשנות את ההתנהגות של אסד כשלו. אני מבקש מכל העולם המתורבת לעזור לנו למנוע את הטבח ושפיכות הדמים בסוריה".

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, התייחס הבוקר וגינה אותה באופן נחרץ. "זוהי הפרה של החוק הבינלאומי", מסר דוברו של פוטין דמיטרי פסקוב והגדיר את התקיפה כ"תוקפנות נגד מדינה ריבונית בנסיבות מומצאות שמטרתה להסיט את עיני העולם ממותם של אזרחים בעיראק".