למרות המודעות ההולכת וגדלה אודות סכנות העישון האדירות, מסתמן כי מספר המעשנים הכולל וכן מספר מקרי המוות הנגרמים כתוצאה מעישון רק ממשיכים לעלות, כך עולה מדוח בינלאומי שפורסם לאחרונה. בדוח המקיף נכללו 195 מדינות מרחבי העולם, ובו נבדקו הרגלי עישון של אנשים במשך 25 שנים. מהנתונים המדאיגים עולה שאחד מתוך עשרה מקרים של מוות בטרם עת הוא כתוצאה מעישון. לא רק זאת, החוקרים חוזים שמספר המיתות רק ילך ויעלה, בשלל שיטות השיווק האגרסיביות של חברות הטבק.

גברים מעשנים יותר מנשים

המחקר המקיף מעלה תמונה די עגומה, לפיה  אחד מתוך ארבעה גברים ואחת מתוך 20 נשים מעשנים, נכון לשנת 2015. מדובר בירידה לעומת 25 שנים קודם לכן, שם היחס היה אחד מתוך שלוש לגברים, ואחת מתוך 12 לנשים, אך עדיין מדובר במספרים גבוהים.

לצד זאת מספר מקרי המוות כתוצאה מעישון עלה ב-4.7% אותה שנה, וכן באותה עת כ-930 מיליון איש עישנו באופן יומיומי, לעומת 870 מיליון איש בשנת 1990, עליה של כ7%.

עישון הוא הסיבה השנייה בחשיבותה בעולם לתמותה מוקדמת. צילום: אינגאימג
עישון הוא הסיבה השנייה בחשיבותה בעולם לתמותה מוקדמת. צילום: אינגאימג



הסיבה השנייה בחשיבותה הגורמת למוות

הממצאים, שפורסמו בכתב העת לרפואה The Lancet כחלק מדו"ח "נטל המוות הגלובלי השנתי", מראים תמונת מצב מדאיגה לפיה למרות הגידול במודעות לסכנות הטמונות בעישון, הוא "ממשיך להיות הסיבה השנייה בחשיבותה בעולם לתמותה מוקדמת ונכות", כשהגורם הראשון הוא לחץ דם גבוה, כך לדבריה של ד"ר עמנואלה גאקידו, ראש צוות החוקרים. 

עוד עולה שבמדינות מתפתחות חלים רוב מקרי המוות הללו. למעשה מרבית מקרי המוות כתוצאה מעישון נמצאים בארבע מדינות: רוסיה, ארה"ב, הודו וסין. יחד עם המדינות בנגלדש, אינדונזיה, ברזיל, יפן, הפיליפינים וגרמניה הם מהווים כשני שליש ממשתמשי הטבק בעולם.

קיימות מספר נקודות אור בדו"ח, ביניהן שישנן מדינות בהן שיעור העישון ירד במידה ניכרת, אם כתוצאה ממיסוי גבוה, קמפיינים הסברתיים וכן אזהרות על גבי אריזות הסיגריות. מבין כל המדינות במחקר, מספר המעשנים בברזיל צנח במידה הניכרת ביותר: מ29 ל-12 אחוזים בקרב גברים, ומ-19 ל-8 אחוזים בקרב נשים. אך לצד ברזיל היו מדינות כאינדונזיה והפיליפינים בהם לא היה כלל שינוי באחוז המעשנים. כמו כן, ברוסיה אף נמצאה עליה של 4%  בקרב נשים מעשנות.

ישראל

נכון להיום, על פי נתוני משרד הבריאות, עולה כי 26% מהגברים ו-13.6% מנשים בישראל מעשנים. מהנתונים עולה שמספר הגברים המעשנים בקרב בישראל גבוה מהממוצע ביחס לאירופה, שעומד על 24.2%, בעוד מספר הנשים שמעשנות נמוך מהממוצע האירופאי שעומד על. 15.5%.