חג הפסחא הפך ליום אבל: מתקפת טרור אירעה היום (ראשון) במצרים בשני מוקדים שונים. הפיגוע הראשון אירע בכנסייה בעיר טנטא ומעוצמת הפיצוץ נהרגו לפחות 30 בני אדם. זמן קצר לאחר מכן התרחש פיגוע נוסף בכנסייה הקופטית מורקסיה שבשכונת עטארין שבעיר אלכסנדריה. בנוסף לכך, הוכרז מצב חירום בבתי החולים בעיר, על פי הדיווחים בפיגוע השני נהרגו 13 בני אדם, בהם שלושה קציני משטרה שמנעו מהמחבל להיכנס למתחם. בנוסף לכך, נפצעו 35 בני אדם נוספים. על פי הדיווחים, מחבל מתאבד ניסה להיכנס לכנסייה בשעה שראש הכנסייה הקופטית, האפיפיור תיאודורוס התפלל במקום, אך שוטר שעמד בכניסה לכנסייה מנע ממנו להיכנס.

ארגון דאעש נטל אחריות על שני הפיגועים וגורם ביטחוני במצרים מסר "האצבע של דאעש טבועה בשני הפיגועים". לאחר הפיגועים אלפי מצרים יצאו לרחובות אלכסנדריה, הפגינו נגד הטרור, ומחו נגד מה שהם הגדירו כניסיון של האסלאם הקיצוני להוביל את מצרים למלחמת דת. 
פיצוץ בכנסייה הקופטית בעיר טנטא


פיצוץ בכנסייה בעיר טנטא

أول فيديو يكشف انتحارى تفجير الكنيسة المرقسية... by youm7
הפיצוץ באלכסנדריה אירע כאמור שעות לאחר שלפחות 30 בני אדם נהרגו ו-50 נפצעו בפיגוע התאבדות שאירע בשעות הבוקר בכנסיית מאר גירגיס (גרגוריוס הקדוש) הקופטית בעיר טנטא שנמצאת כ-90 ק"מ צפונית לקהיר. על פי הדיווח בתקשורת המצרית, הפיגוע אירע בעת שנערך בכנסייה טקס לרגל חג הדקלים, ובוצע באמצעות מחבל מתאבד. לאחר גל הפיגועים, פוטר מפקד מנגנוני הביטחון במחוז ע'רביה.

יעד הפיגוע? האפיפיור הקופטי תיאודורוס
יעד הפיגוע? האפיפיור הקופטי תיאודורוס


הפגנת המונים במצרים נגד הטרור
הפגנת המונים במצרים נגד הטרור



 


ישראל שלחה את תנחומיה

ראש הממשלה בנימין נתניהו שלח את תנחומיו למצרים ואמר: "ישראל שולחת את תנחומים למשפחות הנרצחים בפיגועים במצרים, ואיחולי החלמה לפצועים. העולם חייב להתאחד ולהילחם בטרור בכל מקום". גם סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי (ליכוד) שלחה את תנחומיה ואמרה כי "מתקפת הטרור נגד הכנסייה הקופטית במצרים מזכירה שגם היא נמצאת תחת מתקפת טרור. לצד הצער והכאב, עלינו להתאחד באגרוף ברזל כדי להביס את ציר הרשע של הטרור. ישראל היא שותפה במלחמה נגד הטרור בכל מקום בו הוא מכה ותושיט את ידה כדי לנצחו".

זוהי לא המתקפה הראשונה על הקהילה הנוצרית-קופטית במצרים. בחודש דצמבר האחרון נהרגו 25 בני אדם ו-31 נפצעו בפיגוע דומה בקתדרלת סנט מרקס הקופטית בקהיר. על פי עדי ראייה, בפיגוע בקהיר רוב הנפגעים היו נשים וילדים וחלק מהעדים דיווחו כי הם זיהו אלמוני מניח מה שנחשד כמטען נפץ, שמשקלו בין 7-6 ק"ג, בכנסייה.

יומיים לפני הפיגוע בקהיר נהרגו שישה שוטרים ושבעה נפצעו בפיצוץ מטען שהוטמן בפח סמוך למחסום בקהיר. בשנים האחרונות מתמודדים השלטונות בקהיר עם פיגועי הטרור של סניף חצי האי סיני של ארגון דאעש. מאות אנשי צבא ומשטרה נהרגו באזור והארגון ביצע גם פיגועים בקהיר.


הנוצרים הקופטים מהווים כ-10% מאוכלוסיית מצרים, ומאז האביב הערבי בשנת 2011, ובעיקר מאז עליית דאעש בסיני הפכה הקהילה למטרה לפיגועי טרור רבים. 





העיר טנטא במצרים