המתקפה ששיגר דונלד טראמפ על כוחותיו של בשאר אל-אסד בסוריה ממשיכה להכות גלים במערכת הבינלאומית: איראן ורוסיה הוציאו היום (ראשון) הודעה משותפת לפיה התקיפה האמריקאית נגד בסיס חיל האוויר הסורי היא חציית קו אדום הודיעו כי "מעתה, נגיב על כל תוקפנות בסוריה". הדברים מגיעים על רקע החרפה של הטון אצל הרוסים מאז המתקפה של ארה"ב בסוריה בלילה שבין חמישי ושישי. 



תקיפה אמריקאית בסוריה
ההודעה באה בעקבות שיחה של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם מקבילו האיראני, חסו רוחאני, בה הסכימו השניים כי התקיפה האמריקאית הפרה את החוק הבינלאומי, כך נמסר  מהקרמלין. שני המנהיגים קראו לחקירה עצמאית ואובייקטיבית בנוגע לשימוש בנשק כימי באידליב והוסיפו כי הם מוכנים לחזק את שיתוף pgולה במלחמה בטרור.

ביום שישי אמר ראש ממשלת רוסיה, דמיטרי מדבדב, כי שיגור הטילים לעבר בסיס חיל האוויר הסורי היה "צעד אחד מהתנגשות צבאית בינינו לארצות הברית". ראוי לציין כי לפני התקיפה הזהירו כוחות אמריקאיים את רוסיה על פרטי התקיפה, וזו פינתה מהבסיס את חייליה שהיו מוצבים בו.  



פוטין כינה את התקיפה "פגיעה קשה" ביחסים בין שני הממשלים. לפי צילומי לווין, הבסיס שהותקף במערב המדינה שימש גם כוחות רוסיים רבים, חלקם מובחרים, הלוקחים חלק בסיוע הרוסי לכוחות אסד במאבקו בקבוצות המורדים השונות במדינה. 



ואילו בארצות הברית לא ממשיכים למתוח ביקורת על רוסיה. מזכיר המדינה האמריקאי רקס טילרסון, אמר בראיון לרשת ABC כי האכזבה הכי גדולה היא שרוסיה לא עמדה בהתחיבויותיה לקהילה הבינלאומית בנוגע להסכם הנשק הכימי בסוריה. 



טילרסון הוסיף כי הוא מקווה שרוסיה חושבת מחדש על הברית שלה עם בשאר אסד "משום שכל פעם מתקפה אכזרית כזו מתרחשת, זה גורר את מוסקבה לרמה מסוימת של אחריות". 


בתוך כך, סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס התקשר ביום שישי אל ראש הממשלה נתניהו וביקש להודות בשמו של הנשיא טראמפ על התמיכה הישראלית בפעולה האמריקנית בסוריה. פנס גם עדכן את רה"מ נתניהו בפרטי התקיפה ותוצאותיה. רה"מ נתניהו חזר והדגיש את הצורך למנוע הפצה ושימוש של נשק כימי.  כזכור, הן נתניהו והן צה"ל הוציאו הודעות רשמיות של תמיכה בתקיפה.



מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה ביום שישי לדון בתקיפה האמריקאית. לפי מה שמתסמן כרגע, התקיפה תהווה אירוע בדיד בתגובה לתקיפה הכימית של אסד ולא חלק ממערכה נרחבת יותר. בסוריה עצמה ניסו למזער את הדיווחים על עוצמת התקיפה וטענו כי הפגיעה בכוחה הצבאי הייתה מוגבלת וכי הם לא מצפים להסלמה נוסת. "התקיפה האמריקאית הייתה מוגבלת בזמן ובמקום", אמר שר ההסברה הסורי, ראמז תורג'מן, והוסיף כי היא הייתה צפוייה. בנוסף לכך אמר תורג'מן כי הוא "לא מצפה שהתקיפות יובילו להתדרדרות נוספת".