מזכיר המדינה האמריקאי, רקס טילרסון התראיין הלילה (שני) לתוכנית הראיונות Face the Nation ברשת CBS, והמשיך את הקו החדש בנוגע לממשל אסד והמעורבות הרוסית בסוריה שנוקט הממשל האמריקאי. בראיון שהתקיים רק שבוע לאחר שהודיע כי ארצות הברית לא תתנגד לנוכחות אסד בסוריה, קו שהשתנה מאז התקיפה הכימית סמוך לאידליב, שכתגובה לה תקפה ארה"ב את בסיס חיל האוויר הסורי דעיראת.



בראיון תקף טילרסון באופן חריף את סוריה, רוסיה ובעיקר את השימוש בנשק כימי במהלך הלחימה. "הנשיא דונלד טראמפ היה ברור בהצהרתו כי ההפרות הנשנות של סוריה בנוגע לנשק כימי לא ייסבלו", אמר מזכיר המדינה והוסיף: "עמדנו וראינו פעמים רבות שימוש של נשק כימי בסוריה, ההפרות האלה לא ייסבלו עוד. הפעולות האלה ותקיפות כלפי אזרחים גם בנשק קונבנציונלי מוכיחות שלאסד אין מקום בהנהגת סוריה, את הדרך לממש את החזון של סוריה שלווה לאחר סיום הלחימה אנו נגבש עם בעלות הברית שלנו".



עם זאת הבהיר טילרסון כי "ארצות הברית רוצה לאפשר לעם הסורי לממש את השלטון העצמי שלהם, ואנחנו לא רוצים ליצור כאוס, אלא ליצור תהליך שבו העם הסורי ייקבע את גורלו של אסד, שמערער בעצמו על הלגיטימיות שלו במעשיו". טילרסון גם הבהיר כי הניצחון על דאעש נותר העדיפות העליונה של ארצות הברית בסוריה.



לאחר מכן התייחס טילרסון למעורבות הרוסית בסוריה, ובעיקר למחוייבות שלקחה על עצמה ב-2013 בנוגע לפירוק ממשל אסד מנשק כימי, והאשים את מוסקבה בכישלון יישום ההסכם. "הרוסים מכסים על מעשיו של אסד כבר זמן מה, אנחנו יודעים שהטענות שלהם בנוגע לתקיפה הכימית לא אמינות ואין כאן שאלה של אחריות. הרוסים צריכים לבחון את המחויבות שלהם לפירוק סוריה מנשק כימי. לא ברור אם המצאות הנשק נגרמה בגלל חוסר היכולת הרוסית או הסכמה שלהם להפרת ההסכם, צריך לשאול את הרוסים מדוע הם לא עומדים במחוייבותם", והצהיר "הכישלון הרוסי גרם למותם של ילדים".



ילדים שנהרגו מנשק כימי בסוריה
ילדים שנהרגו מנשק כימי בסוריה




אסד תקף באידליב, ארה"ב היכתה בחומס


כזכור, במהלך הלילה שבין חמישי לשישי תקפו שתי משחתות אמריקאיות את בסיס חיל האוויר הסורי ממנו המריאו המטוסים שביצעו ביום רביעי את התקיפה הכימית באזור אידליב והשמידו אותו. במהלך התקיפה שוגרו 59 טילי שיוט מסוג "טומהוק" לעבר הבסיס והרסו בניינים וגם מטוסים של חיל האוויר הסורי. גורמים בצבא ארה"ב טענו כי אינדיקציות מראות כי התקיפה פוגעת ביכולת של צבא אסד לבצע מתקפות כימיות. גורמים אמריקאיים אמרו לאחר התקיפה כי מדובר ב"אירוע חד-פעמי" שהושלם.



הנשיא טראמפ התייחס למתקפה ואמר: "ביום שלישי, הדיקטטור הסורי אסד שיגר מתקפה כימית נוראית על אזרחים תמימים. זה היה מוות נורא ואיטי, שגזל את חייהם של ילדים ותינוקות. אף ילד של אלוהים לא יכול לסבול כזה דבר. האינטרס של ארצות הברית הוא להרתיע מפני נשק כימי קטלני, זו החובה שלנו. ניסיונות קודמים לשנות את ההתנהגות של אסד כשלו. אני מבקש מכל העולם המתורבת לעזור לנו למנוע את הטבח ושפיכות הדמים בסוריה".



נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, התייחס לתקיפה האמריקאית וגינה אותה באופן נחרץ. "זוהי הפרה של החוק הבינלאומי", מסר דוברו של פוטין דמיטרי פסקוב והגדיר את התקיפה כ"תוקפנות נגד מדינה ריבונית בנסיבות מומצאות שמטרתה להסיט את עיני העולם ממותם של אזרחים בעיראק".