מתקפת הטילים האמריקאית נגד בסיס חיל האוויר הסורי בשבוע שעבר זכתה לשבחים ולתמיכה מצד בעלות בריתה של וושינגטון. אולם מפגש שרי החוץ של מדינות ה־G7 אתמול הוכיח כי למרות העמדות הקשוחות נגד רוסיה, ישנם חילוקי דעות בין מדינות המערב באשר להמשך הצעדים מול מוסקבה בשל תמיכתה במשטר אסד.



בתום פגישת שרי החוץ של שבע המדינות המתועשות בלוקה שבחבל טוסקנה באיטליה, גינו הדיפלומטים הבכירים את המתקפה הכימית הסורית באזור אידליב בשבוע שעבר וקראו לקיים חקירה בינלאומית עצמאית על התקרית הקשה. הם ציינו כי הדרך היחידה לפתרון המשבר בסוריה היא הסדר פוליטי. המארח, שר החוץ האיטלקי אנג'לינו אלפנו, הדגיש כי "לאחר ההתערבות האמריקאית נפתח חלון הזדמנויות לבנות תנאי חיובי חדש לתהליך פוליטי בסוריה".



אולם אף על פי ששבעת שרי החוץ הסכימו כי רוסיה צריכה להפעיל את השפעתה על המשטר הסורי כדי לסיים את המלחמה שנמשכת כבר שש שנים, התגלעו חילוקי דעות לגבי המשך ההתמודדות מול הקרמלין.



שר החוץ הבריטי בוריס ג'ונסון ניסה לגייס את תמיכת עמיתיו בסבב חדש של סנקציות כלכליות נגד מוסקבה בשל תמיכתה במשטר אסד. "אני חושב שפוטין מרעיל את המוניטין הרוסי בהמשך החברות שלו עם ממשלה שהרעילה בבוטות את בני עמה", אמר ג'ונסון.



שר החוץ הבריטי, ג'ונסון. צילום: רויטרס
שר החוץ הבריטי, ג'ונסון. צילום: רויטרס




השר הדגיש כי "אם נשיג ראיות למעורבות מצד קצינים רוסים שמסייעים לפעולה הצבאית הסורית, אני מקווה שזה יהיה אפשרי שהאחראים להפעלה של כלי הנשק הכימיים האלה גם יהיו נתונים לסנקציות". עם זאת, הוא הודה כי "ייתכן שהרוסים פשוט נפלו קורבן לבגידה מצד הלקוח שלהם, אותו בחור שהם תומכים בו".




"תומכים בסנקציות הקיימות, לא בחדשות"



לעומתו, עמיתיו מגרמניה ומאיטליה לא הסתירו את התנגדותם לסנקציות חדשות והזהירו שלא לדחוק את הרוסים לפינה. "אין כרגע קונצנזוס של תמיכה בסנקציות חדשות ככלי יעיל להשיג את המטרה שלנו", אמר אלפנו. "ברור שיש דעות שונות, ואני מתייחס לעמיתי בוריס ג'ונסון, שהעלה את הסוגיה. העמדה של ה־G7 ברורה – אנחנו תומכים בסנקציות שכבר קיימות".



גם שר החוץ הצרפתי ז'אן־מארק אריו ציין כי ג'ונסון היה היחיד שהעלה את סוגיית הסנקציות. עם זאת, הוא הוסיף כי כל השרים מבקשים להבהיר לרוסים כי "הצביעות הזו חייבת להיפסק". "רוסיה חייבת להיות מעורבת בכנות בתהליך הפוליטי כדי להוציא אותנו מהמצב שבו מצאנו את עצמנו", אמר.



שלשום גם נערכה שיחת טלפון בין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לבין ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי, שבה דנו השניים בהמשך התגובה לאחר מתקפת הטילים. "ראש הממשלה והנשיא הסכימו שקיים כעת חלון הזדמנויות לשכנע את רוסיה שהברית עם אסד כבר אינה אינטרס אסטרטגי שלה", נמסר מדאונינג 10. "הם הסכימו כי ביקורו של מזכיר המדינה רקס טילרסון במוסקבה מספק הזדמנות להתקדם לעבר פתרון שיספק הסדר פוליטי בר־קיימא".