למרות הציפיות במוסקבה שחילופי השלטון בוושינגטון יביאו לממשל אמריקאי ידידותי יותר לרוסיה, הפגישה הראשונה בין מזכיר המדינה רקס טילרסון לשר החוץ הרוסי סרגיי לברוב לא יכלה להיות מתוחה יותר. שבוע אחרי תקיפת הגז סמוך לאידליב בסוריה וחמישה ימים אחרי התקיפה האמריקאית בשדה התעופה דעיראת, נפגשים השניים בשעות אלה (רביעי) במוסקבה במטרה להביא לשיתוף פעולה בסבך הסורי.



בתחילת הפגישה נזף לברוב במקבילו האמריקאי ואמר כי התקיפה האמריקאית הייתה לא חוקית. "חשוב להימנע מתקיפות נוספות בסוריה", אמר לברוב לטילרסון, והוסיף כי רוסיה "מעדיפה שיינקטו פעולות משותפות בין הצדדים כדי לפתור המשבר בסוריה". לברוב הוסיף גם כי רוסיה אמרה פעמים רבות כי היא רוצה לקיים דיאלוג בונה עם ארצות הברית למען יעד זה.

פגישת טילרסון-לברוב


באירוע שהפר מעט את המתח בין הצדדים, התרעם לברוב על העיתונאים שבאו לכסות את הפגישה והתפרצו לדבריו עם שאלות, "מי לימד אותכם נימוסים", שאל לברוב. 



במקביל לכך, התייחס נשיא רוסיה ולדימיר פוטין להתדרדרות היחסים בין שתי המדינות ואמר כי מערכת היחסים בין ארצות הברית ורוסיה התדרדרו תחת ממשל טראמפ. בנוסף לכך, האשים פוטין את ארצות הברית בזיוף ראיות בנוגע למתקפת הגז. "אפשר לומר כי האמון בין הצדדים בשטח, בעיקר בין הצבאות לא השתפר, אלא אף התדרדר", אמר פוטין וטען כי המשטר הסורי לא יכל לבצע את התקיפה הכימית באידליב, מכיוון שכל מאגרי הנשק להשמדה ההמונית שבידי המשטר פורקו ב-2013, והוסיף כי "כתוצאה מהתקיפה הסורית היו שני פיצוצים, הראשון נגרם מהנשק ששיגר צבא סוריה והשני כתוצאה מהתפוצצות  מאגר התחמושת הכימית שבידי המורדים". עם זאת, הודיעו בקרמלין כי ייתכן ותיערך פגישה בין טילרסון לבין פוטין בהמשך הביקור.






מקרים ועד סוריה, שובה של המלחמה הקרה




מוקדם יותר התייחס טילרסון למפגש בין השניים ואמר שמטרתו הוא לקיים דיאלוג פתוח וכן בין שתי המדינות, מתוך מטרה לשפר את מערכת היחסים בין מוסקבה לוושינגטון, מערכת יחסים שהלכה והתדרדרה החל מ-2013, אז רוסיה סיפחה באופן לא חוקי את חצי האי קרים במהלך המהפכה באוקראינה. כמו כן הודה מזכיר המדינה כי יש בין הצדדים חוסר הסכמות משמעותיים.



כאמור, מערכת היחסים בין רוסיה לארצות הברית חוותה תפנית חדה במהלך השבוע שעבר. לאחר הבחירות שבהן החליף טראמפ את הנשיא הקודם ברק אובמה, הביעו בקרמלין תקווה כי הנשיא החדש, שהתבטא באופן חיובי כלפי פוטין והמדיניות הרוסית בעולם במהלך מסע הבחירות שקיים יסיימו את העימות בין המדינות שהחל ב-2013, עימות שאף הוגדר כ"מלחמה הקרה השנייה", אך עם כניסתו של טראמפ לתפקידו, כשברקע נמתחה ביקורת על התערבות רוסית, לכאורה, בבחירות לטובתו של טראמפ. אך מאז היחסים לא התחממו ובשבוע האחרון אף חוו תפנית לרעה לאחר התקיפה האמריקאית וחילופי האשמות חריפים בין הצדדים בהם אף נרמז כי רוסיה תגיב צבאית לפעילות אמריקאית נגד ממשלו של בשאר אל-אסד ברוסיה.