לפחות 36 חמושים של ארגון דאעש נהרגו באפגניסטן בעקבות הטלת "אם כל הפצצות" על ידי ארצות הברית, כך דווח היום (שישי) בסוכנות הידיעות רויטרס. הטענות של משרד ההגנה האפגני על ממדי ההרס טרם אומתו, אך נמסר כי לא נפגעו אזרחים בפיצוץ המאסיבי שכוון לרשת מערות ומנהרות. "לא היה אזרח שנפגע, רק אלא רק נהרס מעוז המדינה האסלאמית ששימש למתקפות.



ההודעה על מספר ההרוגים מגיעה לאחר שאתמול הודיעה ארה"ב שהטילה את הפצצה הגדולה ביותר בעולם שאינה פצצה גרעינית. הפנטגון הודיע כי צבא ארה"ב הטיל את הפצצה GBU־43, השוקלת כמעט עשר טונות ומכונה "אם כל הפצצות", על מטרות דאע"ש באפגניסטן. על פי הדיווחים, הפצצה הוטלה בשבע בערב על ידי מטוס תובלה מסוג MC־130, המסוגל לשאת את פצצת הענק. גורמי צבא בכירים בארה"ב דיווחו כי היא הוטלה על מנהרות המשמשות את אנשי דאעש באפגניסטן.



הגנרל ג'ון ניקולסון, מפקד הכוחות האמריקאיים באפגניסטן, חתם על האישור המיוחד להטלת "אם כל הפצצות" לראשונה בהיסטוריה, ומיד לאחר מכן ניסו אנשי צבא ארה"ב להעריך את הנזק שנגרם למנהרות של דאעש כתוצאה מהשימוש בפצצת הענק. GBU־43 פותחה במהלך מלחמת עיראק ונוסתה לראשונה בשנת 2003. היא מיועדת בעיקר לחדור בונקרים מבוצרים או מנהרות בעומק האדמה.



ההפצצה האמריקאית. צילום מסך
ההפצצה האמריקאית. צילום מסך




אסד דבק בהכחשות



בתוך כך, בראיון ראשון מאז שנחשפו המראות הקשים של ההרוגים במתקפה הכימית שהתרחשה בשבוע שעבר בעיר אידליב בסוריה, טוען הנשיא הסורי, בשאר אסד, כי "הטענות על ההתקפה הזו הינן 100 אחוז המצאה". לטענת הנשיא, שהעניק ראיון לסוכנות הידיעות AFP, מדובר ב"פברוק ולפי דעתנו, מדובר ביוזמה של המערב ובייחוד של ארה"ב, שעובדת יד ביד עם הטרוריסטים. הם המציאו את הסיפור הזה שישמש עבורם כתירוץ בשביל לתקוף אותנו".



בניגוד לטענותיו של אסד, גורם בכיר בממשל האמריקאי סיפר לרשת CNN כי המודיעין האמריקאי הצליח ליירט שיחות בין גורמים בצבא סוריה למומחים לנשק כימי, המתעדים את ההכנות לקראת המתקפה הכימית שביצע צבא סוריה בשבוע שעבר בעיר אידליב, שגבתה את חייהם של יותר ממאה בני אדם, חלק גדול מהם ילדים קטנים. הגורם סיפר כי יירוט השיחות התגלה במהלך סריקה של כל החומר המודיעיני שנאסף על ידי סוכנויות הביון האמריקאיות, זמן קצר לאחר המתקפה הכימית בסוריה. "ארה"ב לא ידעה לפני המתקפה על כך שהיא עומדת להתרחש. ארה"ב מיירטת כמות עצומה של שיחות בסוריה ועיראק, אך לעתים קרובות החומר אינו מעובד, אלא אם יש צורך לחזור ולבדוק אותו בעקבות אירוע חריג", הדגיש הגורם האמריקאי.



הוא סיפר כי אין שיחות שיורטו המצביעות באופן ישיר על מעורבותה של רוסיה בתקיפה הכימית. "ישנה סבירות גבוהה כי הרוסים זהירים הרבה יותר בתקשורת שלהם, על מנת למנוע יירוטים של השיחות שלהם", אמר הגורם.



לאחר שמזכיר המדינה רקס טילרסון אמר כי "היחסים בין ארה"ב ורוסיה נמצאים בשפל חסר תקדים", חזר גם הנשיא דונלד טראמפ על הדברים. במסיבת עיתונאים שלשום, בסיום פגישתו עם מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, אמר טראמפ כי "כרגע אנו לא מסתדרים עם רוסיה כלל. ייתכן כי אנו נמצאים בנקודת השפל של כל הזמנים. זה יהיה פנטסטי אם ארה"ב ורוסיה יסתדרו זו עם זו, אבל אני לא יכול לומר אם זה יקרה". יחד עם זאת, אתמול שלח הנשיא האמריקאי מסר מפויס לרוסים כאשר צייץ בטוויטר: "בסופו של דבר, ארה"ב תסתדר עם רוסיה. בזמן הנכון, כולם יתפכחו וישתרר שלום בר קיימא".