האם נשיא ארצות הברית עומד לקיים את הבטחת הבחירות שלו ולעצור את ההקלות על כלכלת הרפובליקה האסלאמית? במכתב ששלח הלילה (רביעי) מזכיר המדינה האמריקאי רקס טילרסון אל יושב ראש בית הנבחרים במסגרת פיקוח הקונגרס על יישום ההסכם, אמר מזכיר המדינה כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הורה על הקמת צוות שייבחן האם הסרת הסנקציות על איראן במסגרת הסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015 הואילה לאינטרס האמריקאי ולצרכי הביטחון שלה. עם זאת ציין טילרסון במכתבו כי איראן מקיימת את ההתחייבויות שלה במסגרת הסכם הגרעין.



"הנשיא טראמפ הורה להקים ועדת חקירה שתורכב מסוכנויות הממשל השונות ותובל על ידי המועצה לביטחון לאומי במטרה לבחון באופן מרוכז האם הקפאת הסנקציות על איראן במסגרת הסכם הגרעין חיונית לאינטרסים הביטחוניים באמריקה", אמר טיךלרסון במכתבו וציין כי "איראן עודנה מדינה מוביל במימון טרור".



מודאג? נשיא איראן חסן רוחאני, צילום: רויטרס
מודאג? נשיא איראן חסן רוחאני, צילום: רויטרס



כזכור, במהלך קמפיין הבחירות, הבטיח טראמפ לבטל את הסכם הגרעין אותו הגדיר כ"עסקה הגרועה אי פעם". בכנס של השדולה הפרו־ישראלית איפא”ק בוושינגטון, שנערך החודש מרץ 2016, אמר טראמפ: “העדיפות מספר אחת שלי כנשיא היא לפרק את ההסכם הנורא והרה האסון עם איראן”. פעם נוספת התייחס להסכם בציוץ בטוויטר בחודש יולי: “העסקה עם איראן היא איום ישיר על ביטחון המדינה. הקונגרס חייב לעצור אותה. רפובליקנים, התעוררו”.



עם זאת, מומחים הזהירו כי ביטולו יגרום לכך שאיראן תנטוש את המחויבויות שקיבלה על עצמה במסגרת ההסכם ותחדש את מאמציה לפיתוח וייצור נשק גרעיני.