"מה שכתוב בספרי ההיסטוריה ומה שרואים בסרטים כבר לא מספיק. הניצולים הולכים ומתמעטים. האחריות להנצחת השואה מוטלת על כל אחד ואחת, ועל אנשי החינוך״, כך אמר היום (שני) שר החינוך, נפתלי בנט, במהלך פגישה עם 12 שרי חינוך ממדינות אירופה בפולין, במסגרת השתתפותו באירועים לציון יום השואה והגבורה בפולין.



״בעידן שבו הכחשת השואה צוברת תאוצה ופעילות אנטישמית ברשת מתרחשת בכל יום ובכל מקום, עלינו לוודא שזיכרונם של ששת מיליוני היהודים שנרצחו יישמר לעד״, הוסיף השר המוביל את "מצעד החיים" כנציג ממשלת ישראל. לצדו יצעדו הוריו של החייל הדר גולדין, לאה ושמחה גולדין, ראש המטה הכללי רב אלוף גדי איזנקוט, נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור ורבה הראשי של תל אביב הרב ישראל מאיר לאו.



בנט עם הרב ישראל לאו במצעד החיים בפולין
בנט עם הרב ישראל לאו במצעד החיים בפולין



מפגש שרי החינוך התקיים לראשונה על אדמת פולין כשהשרים ביקרו באושוויץ ואחריו כאמור, יצעדו יחד במצעד החיים. השרים הגיעו ממדינות אירופה בהן פורטוגל, אוסטריה, מלטה, הונגריה יוון ומדינות נוספות. הם נחתו בפולין אתמול וערכו סיורים והשתתפו בטקסים ואירועים לציון יום השואה. שרת החינוך של אוסטריה, סוניה האמרשמיד, אמרה כי "לכל מדינה וחברה יש פרקים אפלים בהיסטוריה, בין אם של אלימות גדולה, קולוניאליזם ועוד. אוסטריה ומערכת החינוך האוסטרית צריכות להתמודד עם היסטוריה ארוכה של אנטישמיות, כולל לפני עליית הנאצים ובמיוחד עם השתתפותם של אוסטרים רבים בזוועות מלחמת העולם השנייה ובראשן השואה. אנחנו באוסטריה מרגישים שזכינו ללמוד מניסיונן של מדינות אחרות, דוגמת ישראל ואנחנו מזמינים מדינות אחרות ללמוד מאיתנו".



אתמול נפגש השר בנט עם שרת החינוך הפולנית, אנה זלוזקה בנושא שיתופי פעולה בתחום החינוך ודנו בצורך להנציח את השואה גם לאחר היעלמות הניצולים ואבדן העדויות ממקור ראשון. ״יהדות פולין פרחה במשך אלף שנים לפני שנרצחה והושמדה. מוטלת עלינו החובה המוסרית לספר לדורות הבאים את הסיפור המלא ולחשוב על שימור המסורת והמורשת לעוד אלפי שנים״, אמר בנט.