צעד יוצא דופן: תדרוך חסר תקדים נערך אמש (רביעי) בבית הלבן בפני 100 חברי הסנאט בנושא מדיניות ארצות הברית בהתמודדותה עם האיום הצפון קוריאני. בסיומו פרסם ממשלו של טראמפ הצהרה לפיה: ארה"ב מחפשת אחר פתרון בדרכי שלום לעימות, אך גם "מוכנה להגן על עצמה ועל בנות בריתה מפני האיום הצפון קוריאני".



כמו כן, מדברי בכירים שנכחו בתדרוך עולה כי טראמפ מעוניין להפעיל לחץ על פיונגיאנג כדי להביא להתפרקות המדינה מנשקה הגרעיני ולביטול תכנית הטילים הבליסטיים שלה באמצעות הטלת סנקציות מחמירות עליה.



כאמור, מדובר בכינוס מאוד לא שגרתי בו תודרכו מזכיר המדינה האמריקאי רקס טילרסון, שר ההגנה ג'יימס מאטיס וראש סוכנויות המודיעין בארצות הברית, דן קואטס.  



מפקד הכוחות האמריקאים באזור האסייתי-פסיפי, אדמירל הארי האריס, אמר מוקדם יותר בשימוע בקונגרס כי המערכת להגנה מפני טילים שנפרסת  בימים אלה בקוריאה הדרומית אמורה להיות מוכנה לשימוש מבצעי כבר בימים הקרובים. "אנחנו מחויבים בברית להגן על דרום קוריאה", אמר, "יש להם יכולות צבאיות גבוהות, אבל אם אנחנו נילחם איתם אנחנו חייבים ללמוד לעבוד עם הצבא שלהם ולהבין את המערכת שלהם".



האדמירל הוסיף: "אנחנו חייבים לדעת איך לעבוד ואנחנו חולקים איתם יכולות משותפות של טילים ושל מערכות הגנה, ואנחנו חייבים לדעת לתפקד ביחד גם בעידן שלום וגם בעידן של מלחמה". הוא הדגיש כי "חייבים לשמור על ההיערכות של הצבאות שאיתנו בבריתות". לדבריו, יש חובה לאותת לכולם וגם לקים ג'ונג און "שיש לנו את היכולות, ושאנחנו יכולים להביא כוחות מכל הפאסיפיק ולהתרכז בו כמטרה אם נצטרך".



האריס טען כי הם מנסים לייצר כוח קואליציוני. "והכוח המרכזי שם יהיה קוריאה הדרמית שהיא בת הברית המשמעותית וגם יפן", סיכם, "הכוחות מוכנים לפעולה בתוך לילה, אם תינתן הפקודה".



מצעד צבאי בקוריאה הצפונית, ארכיון. צילום: AFP



כזכור, אתמול דווח בקוריאה הדרומית כי בפיוניאנג קיימו תרגיל צבאי רחב היקף לציון יום הצבא ה-85 במדינה, בדיווח, שפורסם בסוכנות הידיעות הרשמית של המדינה, נטען כי שכנתם הצפונית השתמשה באש חיה במהלך התרגול.