סיום עידן: לאחר שהמלכה אליזבת' השנייה ביקשה לכנס הבוקר (חמישי) את כל הצוות הבכיר של משק הבית המועסק בארמון בקינגהאם לפגישת חירום "יוצאת דופן", ועל רקע שמועות בדבר מותו של בעלה הנסיך פיליפ, הודיע בית המלוכה הבריטי כי "הנסיך החליט לוותר על סמכויותיו בממלכה", כך לפי אמצעי התקשורת בבריטניה. בהצהרה שנמסרה מבית המלוכה נאמר גם כי "המלכה תמשיך לעמוד בהתחייבויותיה".

מדובר בעוד שלב בהעברת הסמכויות לדור הבא, כיוון שהנסיך עצמו בן 96, ובת זוגו, המלכה אליזבת', בת 91. הוא משמש כעת בתפקידים רשמיים בלבד. בשנים האחרונות תפקד בעיקר כמלווה המלכה, אירח טקסים ומקדם ארגוני צדקה בהם הוא תומך.

המלכה אליזבת (משמאל) והנסיך פיליפ (מימין).
המלכה אליזבת (משמאל) והנסיך פיליפ (מימין).


הנסיך פיליפ מעולם לא עלה לדרגת מלך, שכן הוא אינו ממשפחת האצולה, ותמיד כונה כ"בן הזוג של המלכה". גורמים בממלכה טוענים כי חלק מעניין הוויתור, הוא הניסיון להכניס לעניינים ולהעניק סמכויות נרחבות יותר לשני הנכדים - ויליאם והארי.

מי שצפוי להחליפו בתפקיד וכמובן לעלות לדרגת מלך, אך ורק לאחר מותה של אליזבת', הוא הנסיך צ'ארלס, שצפוי לשאת את הכתר, למרות נישואיו לקמילה, שעוררו סערה בממלכה.

 ארמון בקינגהאם. אירח את דיון החירום שבסופו יצאה ההודעה של הנסיך פיליפ. צילום: רויטרס
ארמון בקינגהאם. אירח את דיון החירום שבסופו יצאה ההודעה של הנסיך פיליפ. צילום: רויטרס


כזכור, בעקבות החלטתה של המלכה התעוררו ספקולציות רבות לגבי מצבו הבריאותי של בעלה הנסיך פיליפ בן ה-96, כאשר שמועות ברחבי המדינה טענו שהוא הלך לעולמו. למעשה, השמועות הרבות על כך הביאו לעדכון ערך הויקיפדיה של הנסיך שכלל הודעה על מותו. בשעות הבוקר נמסר מבית המלוכה כי "אין סיבה לדאגה".

לפי הדיווחים, לפגישה בבית המלוכה הוזמנו עובדים רבים מכל רחבי המדינה שקיבלו הוראה להגיע ללונדון בדחיפות לדיון עם הלורד צ'מברליין, הקצין הכיר ביותר בבית המלוכה ויד ימינה של המלכה.  

למרות שפגישות הכוללות את כל צוות משק הבית של הארמון הן די שכיחות, הקריאה הבהולה של המלכה היא יוצאת דופן. למעשה, ההזמנות נשלחו גם לאנשי צוות מבתי מלוכה בסקוטלנד ובמקומות נוספים ברחבי הממלכה, מה שעשוי להעיד על כך שהאירוע שעומד בלב הכינוס הדחוף עשוי להשפיע גם עליהם.

קרב הירושה מגיע לשיא

על רקע הודעתו של הנסיך פיליפ על עזיבת החיים הציבוריים והתחייבותה של המלכה להמשיך לשאת בסמכויותיה, מאחורי הקלעים מתפתח קרב בין יורש העצר, הנסיך צ'רלס, ששואף לצמצם את היקפו של בית המלוכה, לבין אחיו, הנסיך אנדרו, שחושש כי שתי בנותיו יאבדו את מעמדן. ביאטריס (28) ויוג'יני (26), הבנות של אנדרו ורעייתו לשעבר שרה פרגוסון (פרגי), ידועות כמי שמעדיפות בילויים וטיולים בעולם על פני עבודה. לפני שש שנים אף בוטלה האבטחה המשטרתית על השתיים וכעת משלם הנסיך על אבטחה פרטית לבנותיו.

לפי "הדיילי מייל" הוא פנה לאמו המלכה וביקש ממנה להעניק לבנותיו תארים מלכותיים ואף לאפשר להן להתגורר בארמון קנזינגטון לצד הנסיך וויליאם וקייט מידלטון וילדיהם והנסיך הארי, אך למורת רוחו של הנסיך, המלכה דחתה את הבקשה.

עם זאת, היא רוצה למצוא מקום גם לביאטריס וליוג'יני. "המלכה מעריצה את הבנות ונחושה שיהיה להן תפקיד מסוים", גילה גורם בבית המלוכה, שהוסיף: "החזון של צ'רלס למשפחה יעילה הוא טוב מאוד, אבל איך משפחת מלוכה יכולה לעשות מה שהיא עושה כרגע עם חמישה שחקנים בלבד?".