שני המועמדים עמנואל מקרון ומארין לה פן המתמודדים במירוץ לנשיאות צרפת מבצעים מאמצים אחרונים לקראת הסיבוב השני. בסקר שפורסם היום (שישי) בערוץ הטלוויזיה BFM עולה כי מקרון מוביל על יריבתו בסקרים עם 62 אחוזים, לעומת לה פן שנמצאת מאחור עם 38 אחוזים. מדובר בעלייה של שלושה אחוזים עבור מקרון לעומת סקרים קודמים. הסקר מתפרסם יומיים לאחר העימות הטלוויזיוני הסוער בין שני המועמדים כשעל פי מדגמים אחרונים נתפס מקרון כמי שניצח בעימות.



בעוד שמקרון צובר פערים, מועמדת הימין הקיצוני זכתה אתמול לקבלת פנים עוינת בחצי האי ברטאן בצפון מערב צרפת, כאשר מפגינים השליכו עליה ביצה. לה פן שביקרה במקום במסגרת קמפיין הבחירות, נתקלה בביקורת נוספת כשלאחר מכן נשמעו קריאות מהקהל: "פשיסטים החוצה".



כאמור, לפני יומיים התייצבו שני המועמדים לעימות כשבצל הפער בסקרים לטובתו של מועמד המרכז מקרון, הרוחות סערו כשהשניים החלו במתקפה ישירה. לה פן פתחה ואמרה כי "מר מקרון הוא המועמד של הגלובליזציה, של השיטה, של אובר, של הבנקים. אני המועמדת של העם". מקרון משיב: "את ירשת מיליונים, וירשת שם משפחה ידוע לשמצה. את זיוף. את לא מייצגת באמת אף אחד מלבד משפחתך. את מועמדת לא ראויה לצרפת".



צרפת נחלקת לשני מחנות



לקראת הסיבוב השני בבחירות לנשיאות, שייערך ביום ראשון הקרוב, מקרון מנסה לבסס את הקביעה שצרפת נחלקת עכשיו לשני מחנות: האחד מתקדם ופרו־אירופי, והשני ריאקציוני, לאומני ואנטי־אירופי. לה פן, לעומת זאת, מדברת על התמודדות בין ה"פטריוטים" ל"גלובליסטים". גם חלוקה זו מזכירה את זאת של עידן צמיחת הלאומנות בשלהי המאה ה־19, ובייחוד של שנות ה־30 של המאה ה־20, שבישרו את זוועות מלחמת העולם השנייה. גם אז הייתה נפוצה החלוקה בין ה"פטריוטים", בני הלאום, לבין חסרי הלאום ה"קוסמופוליטיים", אזרחי העולם, המשרתים אינטרסים זרים, רובם ככולם יהודים, כמובן.



מארין לה פן ועמנואל מקרון בעימות הנשיאותי. צילום: AFP
מארין לה פן ועמנואל מקרון בעימות הנשיאותי. צילום: AFP