קוריאה הצפונית העלתה האשמות לפיהן ה-CIA וקוריאה הדרומית ניסו להתנקש בחיי המנהיג קים ג'ונג און באמצעות חומר ביוכימי, כך דווח היום (שישי) באתר ה"מירור". לצד האשמת ה-CIA המדינה המבודדת הטילה אחריות גם על שכנתה, קוריאה הדרומית במעורבות בתכנון ההתנקשות. קוריאה הצפונית העלתה את הטענות הקשות כשברקע גדל המתח בינה לבין ארצות הברית בשבועות האחרונים.



בעת ביקורו אתמול בבסיסים צבאיים סמוך לגבול, לצורך בקרת מוכנותם ללחימה, אמר המנהיג קים ג'ונג און כי הוא מתכנן לנקוט בצעדים נגד השכנה מדרום. היחידות הצבאיות אותן פקד נמצאות ליד קו הגבול הקדמי של קוריאה הדרומית, במרחק של פחות מ-16 קילומטרים מקוריאה הצפונית. על פי הערכות בסיסים אלה מחזיקים במשגרי רקטות הנמצאים בטווח ראייתה של קוריאה הדרומית.



סוכנות הידיעות הדרום קוריאנית "Yonhap" דיווחה כי "קים בחן את התוכנית לפגיעה באויב". דיווחים אלה מתווספים למתיחות הגואה בחצי האי הקוריאני. בתחילת השבוע משרד החוץ של קוריאה הצפונית הודיע כי המדינה המבודדת תגדיל את הארסנל הגרעיני שלה "בקצב מרבי" בתגובה לשינוי במדיניות האמריקאית תחת הנשיא דונלד טראמפ. על פי ההצהרה, הסיבה שפיונגיאנג יכולה להתמודד עם ארצות הברית היא היכולות הגרעיניות שלה.



משטרו של קים ג'ונג און טוען כי ה"תוקפנות ההיסטורית של האמריקאים מעולם לא היתה כה חמורה והמצב בחצי האי הקוריאני מעולם לא היה קרוב יותר למלחמה גרעינית, כמו במהלך התרגילים הצבאיים של ארצות הברית וקוריאה הדרומית. בהודעת המשרד, על פי סוכנות הידיעות KCNA, נאמר כי המשטר נשבע להאיץ למהירות המרבית את חיזוק ההרתעה הגרעינית.



"עימות גדול הוא אפשרות"



ביום האחרון ביצעה פיוניאנג ניסוי לשיגור טיל בליסטי. לפי מקורות בארצות הברית ובקוריאה הדרומית – הניסוי נכשל. מדובר בניסוי הרביעי ברצף שפיונגיאנג מבצעת בטילים בליסטיים מאז החודש שעבר, כשכולם נכשלו. היא ביצעה את השיגור זמן קצר בלבד לאחר שמזכיר המדינה האמריקאי רקס טילרסון אמר כי "יהיו השלכות קטסטרופליות" אם תכנית ההתחמשות של קים ג'ונג און לא תיעצר בקרוב. ביום שישי שעבר אמר טראמפ בראיון כי "עימות גדול, גדול עם קוריאה הצפונית הוא אפשרות". השיגור הקפיץ שוב את המתיחות הבינלאומית, ואף גרם לעצירתה של תנועת רכבת לזמן קצר בטוקיו.



שיגור טיל בקוריאה הצפונית, ארכיון. צילום: רויטרס
שיגור טיל בקוריאה הצפונית, ארכיון. צילום: רויטרס



מנגד, טילרסון אמר בראיון כי ארצות הברית לא שוללת שיחות ישירות עם קוריאה הצפונית. לדבריו, וושינגטון היתה רוצה לפתור את המשבר במו"מ, "אבל קים ג'ונג און צריך להחליט אם הוא רוצה לדבר - ושסדר היום יהיה נכון - כלומר לא רק להפסיק את מה שהם עושים לכמה חודשים או כמה שנים ואז לחזור לזה. זה מה שקרה ב-20 השנים האחרונות".



"המטרה של ארצות הברית, כמו של סין, היא שחצי האי הקוריאני יהיה נקי מנשק גרעיני", הוסיף מזכיר המדינה. "אנחנו לא מחפשים להחליף את המשטר או למוטט אותו ואפילו להביא לאיחוד הקוריאות. אנחנו מבקשים להוציא את הנשק הגרעיני מחצי האי - מה שתואם את המדיניות של המדינות האחרות באזור".


.