אחרי חודשים של קמפיין רווי יצרים, תהפוכות ושערוריות, מערכת הבחירות שזעזעה את צרפת הגיעה לסופה באופן שלא הפתיע רבים. מועמד המרכז, עמנואל מקרון זכה אמש (ראשון) בנשיאות צרפת והביס את יריבתו מהימין הקיצוני, מארין לה פן, כשהוא עוקף את התחזיות בסקרים וזוכה בכמעט 66% מהקולות, אל מול 34% בלבד.



בנאום הניצחון שלו פנה אל אלפי תומכיו בחזית מוזיאון הלובר בפריז ואמר: "יש צורך לבנות רוב פרלמנטרי על מנת לבצע שינויים נחוצים עבור צרפת. אעשה כל שביכולתי על מנת שלאף אחד לא תהיה סיבה להצביע לקיצוניות. המשימה שלנו היא ענקית והיא תדרוש מאיתנו לבנות ממחר רוב חזק שיבצע שינוי. אשמור על עקרונות הרפובליקה - חירות ואחווה".



עד היוודעו התוצאות, חששו במטה מקרון מהפתעה בסגנון שנראה בברקזיט או בבחירתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, אך לאחר שהתוצאות התבררו, אמר מקרון:  "זהו דף חדש בהיסטוריה הארוכה של צרפת. דף של תקווה מחודשת ואמון. אני רוצה להודות מעומק לבי לכולם. אשתמש בכל המשאבים והיכולות שלי כדי לרכוש את אמונכם. יש לנו אתגרים שלא נתנו להם מענה יותר מדי זמן, הבעיות הכלכליות, וההיחלשות המוסרית והפוליטית. ההיחלשות המוסרית ההיחלשות הפוליטית".



אני אחזק את המדינה שלנו ואת אירופה. אני חושש מזה שהמדינה מפולגת, אני מבין את החרדה והספקות שהבעתם ואני הולך להיות קשוב אליהם. אני הולך להילחם באי שוויון, באפליה ולהילחם ללא רבב למען הביטחון שלכם", בנוסף לכך התייחס מקרון לאיום הטרור ואמר כי הוא ידאג ש"צרפת תהיה ברמה הגבוהה ביותר האפשרית בלחימה בטרור - וננצח את הקרב הזה", אמר מקרון.



מיד עם היוודעו התוצאות, לה פן הודתה בתבוסתה ובירכה את מקרון על ניצחונו, אך הבהירה כי היא תמשיך בדרכה. "החזית הלאומית חייבת לחדש את עצמה כדי לעמוד באתגר ובהזדמנות ההיסטורית ולעמוד בציפיות העם הצרפתי", אמרה לה פן בנאום התבוסה הקצר שנשאה מול תומכיה, והוסיפה כי "אני מציעה להתחיל בשינוי התנועה שלנו, כדי שתהפוך לכוח פוליטי חדש".



עמנואל מקרון מצביע. צילום: AFP
עמנואל מקרון מצביע. צילום: AFP




המנהיג הצעיר מאז נפוליאון



מקרון בן ה-39 יהיה מנהיגה הצעיר ביותר של צרפת, מאז נפוליאון. עד לפני חמש שנים לא אמר שמו של מי שנחשב היום ל"ילד פלא" דבר לציבור הרחב, ומי שהיה אז בנקאי של משפחת רוטשילד לא היה מעורב בפוליטיקה הצרפתית.





גם אחר-כך, כסגן המזכיר הכללי של נשיאות צרפת וכשר הכלכלה, הוא עשה דרך קצרה מאד ומסחררת עד שהקים את תנועתו "אן מארש" , הציג את מועמדותו כאיש "לא שמאל" ו"לא ימין", והפך לכוכב-על ול"גורו" שמשך להופעותיו עשרות אלפי צרפתים סקרנים מיואשים מן המצב ובכל זאת מקווים ל"מהפכה".



בברלין ובריסל חוגגים, בלונדון לא מזכירים את הברקזיט

גם בברלין נשמו לרווחה עם ניצחונו של הנשיא תומך האיחוד האירופי. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בירכה את מקרון על הניצחון וקראה לו "ניצחון לאיחוד האירופי". "ברכותיי לעמנואל מקרון, הניצחון שלך הוא ניצחון לאירופה מאוחדת ולידידות בין צרפת לגרמניה", אמר דוברה של מרקל, סטפן סיברט.



ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, לא התייחסה להשפעות הבחירה במנהיג פרו אירופי לשיחות הברקזיט ושמרה על טון פייסני. "אנחנו מברכים את הנשיא הנבחר מקרון על הצלחתו", אמרה מיי, "צרפת היא אחת מבנות בריתנו הקרובות ביותר, ואנחנו מצפים לעבוד עם הנשיא החדש במגוון רחב של נושאים בעלי חשיבות".

גם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הצטרף למברכים. "ברכות לעמנואל מקרון על הניצחון הגדול שלו כנשיא צרפת הבא. אני מחכה לעבוד עמו". זאת לעומת התבטאותו בחודש שעבר, אז אמר טראמפ על מועמדת הימין הקיצוני כי "היא הכי חזקה בנוגע לגבולות, והכי חזקה בנוגע למה שקורה בצרפת".



נשיא האיחוד האירופי, ז'אן קלוד יונקר בירך גם הוא את מקרון ואמר כי הוא מקווה לשיתוף פעולה פורה עם מקבילו הטרי. "אני מאושר שהרעיונות שעליהם הגנת, בהם אירופה חזקה ומתקדמת, שמגינה על כל אזרחיה, הערכים שהביאו אותך לנשיאות". "המועצה האירופית עובדת זה שנתיים כדי לבנות אירופה טובה יותר, אירופה שמגינה על אזרחיה ונותנת להם קול", הוסיף יונקר ופנה אל מקרון: "אתה מכיר את נחישותי לעמוד במטרות אלה עד סיום כהונתי, ואני בטוח ששיתוף הפעולה ביננו יהיה פורה ונקדם את מטרותינו המשותפות יחדיו".


שיעור הצבעה נמוך וחוסר אמון במועמדים



שיעור ההצבעה הנמוך יחסית יוריד, לכל הדעות, מהלגיטימציה של הנשיא החדש בציבור הרחב ומצביע על כך שיצטרך להזיע קשה כדי לשכנע את האזרחים ביכולתו להנהיג את צרפת בתקופתה הקשה. החשש מהימנעות שיא בסיבוב השני של הבחירות היה גדול. כל עליה בהימנעות ופתק לבן בקלפי נחשבו כמסייעים למארין לה פן ומקרון ואוהדיו השקיעו הרבה מאמצים כדי לשכנע את הצרפתים ללכת לקלפי- אפילו בלי התלהבות , אבל מתוך תחושת חובה.



מצביע צעיר תיאר את חווית ההצבעה בהתרגשות, למרות הטורים הדלילים בדרך לקלפי. "ההצבעה חשובה בלי קשר לדעות הפוליטיות. מדובר בלבחור את מי שייצג אותנו במשך חמש שנים. זה מרגש חשוב שבטופס ההצבעה שלך תבחר בנשיא הבא של הרפובליקה. זה חשוב מאד להצביע . רק עכשיו קבלתי את זכות ההצבעה ולא חשבתי לרגע להתחמק מכך", 



לעומת זאת, רבים אחרים הרגישו שאף אחד מהמועמדים לא מייצג אותם. "אף אחד משני המועמדים לא שכנע אותי ללכת להצביע. הם לא ברמה הנדרשת מנשיא המדינה". זהו סוף שבוע של "גשר" חג בצרפת ורבים השאירו את זכות ההצבעה לנציגיהם. ביניהם גם המועמד הרפובליקני פרנסואה פיון שכשל בסיבוב הראשון והעדיף להישאר באחוזה הכפרית שלו.



בחירות תחת אבטחה חסרת תקדים



הנשיא היוצא פרנסואה הולנד הקדים את שני המועמדים והצביע בעירו טול כשהוא נהנה להצטלם ולשוחח עם התושבים."זה רגע מרגש. זה מעשה חשוב לדמוקרטיה. צריך ללכת להצביע" , הצהיר הולנד שחזר קודם על תמיכתו במועמד הרפובליקני מול סכנת הימין הקיצוני והבטיח חקירה בנושא הפריצה למחשבי תנועתו של עמנואל מקרון, שעל פי ההערכות לא השפיעה באורח מובהק על התוצאות. הוא כבר הזמין את המנצח להשתתף היום לצידו באירועי ציון יום הניצחון במלחמת העולם השנייה ובשעות הערב ימריא לברלין להיפרד מהקנצלרית מרקל.



שני המועמדים הצביעו באותו מחוז, פא-דב-קלה, לחוף האטלנטי בצפון מערב צרפת. מקרון בעיר החוף טוקה בחברת אשתו בריז'יט, בקלפי בבניין העיריה שבו נישאו השניים. הוא התקבל על ידי קהל של מאות, לחץ ידיים והחליף דברים בסבר פנים רציני ונרגש. מרין לה פן בהנן בומון, עיר בשליטת החזית הלאומית. כמו בסיבוב הראשון נערכה ההצבעה במסגרת מצב החירום הביטחוני ותחת שמירה של 70 אלף שוטרים וחיילים. בראשונה מתוך חשש מפני התקפות טרור, אך בצרפת חוששים גם מאלימות פוליטית וחיסולי חשבונות, במיוחד בין תומכי הימין והשמאל הקיצוני.