משרדי חברת "סייבריזן" הישראלית ביפן דיווחו היום (שבת) כי הם זיהו במחשבי כמה מלקוחותיהם גרסה חדשה ותוקפנית של תוכנת Wannacry, הנוזקה אשר גרמה לפגיעה משמעותית ברשתות מחשבים ברחבי העולם במהלך מתקפת הסייבר שהחלה אמש. בחברה ציינו כי הימצאותם של הקבצים במחשבים ביפן מסמנת על גל נוסף מכיוון שבמדינה לא זוהו תקיפות משמעותיות עד כה.



כזכור, החל מאתמול בערב, מתקפת סייבר משתוללת במערכות מחשבים ברחבי העולם ועושה שמות בהן. עד כה, כ-100 מדינות דיווחו על נזקים כתוצאה מהמתקפה, כאשר עד כה המערכת שנפגעה באורח קשה ביותר היא מערכת הבריאות הבריטית, שם בוטלו טיפולים רפואיים וחלקים מפעילות בתי החולים אף הושבתו. "אנחנו חווים שיבוש טכני משמעותי ביותר וישנם עיכובים בכל בתי החולים שלנו", נמסר מקבוצת בארטס הלת', שמתפעלת בתי חולים מרכזיים בלונדון.



ראש הרשות הלאומית להגנת הסייבר בישראל, בוקי כרמלי, הגיב למתקפה ואמר: "בישראל כרגע לא זוהתה אינדיקציה של נזק במערכות פועלות. באתר הרשות ישנן הנחיות הגנה מעודכנות ועל כלל הארגונים במשק ליישמם לאלתר. בשל העובדה כי מרבית הארגונים לא פועלים בשבת, מערכות רבות אינן עובדות, אך אין זה אומר שלא יתכן נזק מחר ועל כן ההיערכות המוגברת".



הודעת Ransomware
הודעת Ransomware





נועלת את מחשבי המותקפים ודורשת כופר בביטקוין



על פי דיווחים בארה"ב, כלי הפריצה הזה, המכונה "ransomware" פותח על ידי הסוכנות לביטחון לאומי בארה"ב והודלף לאינטרנט במסגרת פריצת ויקיליקס. מייקרוסופט הוציאה עדכון אבטחה מיוחד שאמור להגן על מחשבים ממנו, אך נראה שבארגונים גדולים רבים טרם הספיקו להתקינו. בנוסף לבתי חולים בבריטניה, בין הנפגעים היו ענקית התקשורת הספרדית "טלפוניקה", שטענה כי רק חלק ממחשביה הפנימיים נפגעו ולא נגרם נזק לשירותיה, ומחשבים רבים ברוסיה. 



ככל הנראה, התוכנה הזדונית נשלחה בדואר אלקטרוני. מהרגע שנפתחה, המידע במחשב הוצפן והופיע המסך שמורה כי יש לשלם בביטקוין כדי לשחרר את הנעילה.