הטלוויזיה האיראנית הממשלתית בירכה הבוקר (שבת) את הנשיא המכהן חסן רוחאני שנבחר לקדנציה נוספת, זאת לאחר תום ספירת הקולות במדינה. רוחאני, המועמד המתון, ניצח בפער גדול את יריבו השמרן וזכה ל-58.6% מקולות הבוחרים, לעומת 39.8% להם זכה המועמד השמרן אברהים ראיסי. לאור התוצאות הברורות, לא יהיה צורך בסיבוב שני ורוחאני יוכרז כמנצח. למעלה מ-70% מימשו את זכותם להצביע לבחירות ה-12 לנשיאות איראן, מאז ייסוד הרפובליקה האסלאמית ב-1979.



ניצחון רוחאני והמחנה המתון משקף את הקו בו התחילו האיראנים בבחירות הקודמות, לפיו הם מעוניינים בפחות בידוד בינלאומי וביחסים טובים עם העולם המערבי. אנשי הדת במדינה, המחזיקים בעמדת כוח רבה, מאותגרים כעת על ידי הלך רוח זה בקרב הציבור באיראן. אף על פי שכוחו של רוחאני מוגבל על ידי המנהיג העליון עלי חמינאי, היקף הניצחון הגדול מעניק למחנה הרפורמי המתון מנדט חזק.




צעירים תומכים ברוחאני לפני הבחירות. צילום: רויטרס
צעירים תומכים ברוחאני לפני הבחירות. צילום: רויטרס





בשל הלחץ הגדול על הקלפיות הוארכה סגירת הקלפיות פעמיים וההצבעה מראה על היענות של העם האיראני לקריאות המנהיג הרוחני עלי חמינאי שקרא ביום רביעי לכולם לממש את זכותם ולבחור נשיא. המאבק היה כאמור בעיקר בין הנשיא המכהן חסן רוחאני, הנמנה עם המחנה המתון, לבין מועמד השמרנים אברהים ראיסי.




חסן רוחאני מצביע בבחירות. צילום: רויטרס
חסן רוחאני מצביע בבחירות. צילום: רויטרס





מאיר ג'בדנפר, מרצה לפוליטיקה עכשווית של איראן במרכז הבינתחומי הרצליה, אמר לפני קבלת התוצאות כי: "ראיסי יהיה מנהיג שמרן שיתמוך באמירות המנהיג העליון, כי אנחנו מניחים שבסוף לשם ירצה להגיע. הוא ירצה שהמשטר האיראני ימגר את הסעודים, וגם יהיה לו יחס עוין כלפי ישראל וטראמפ". לעומת זאת, "רוחאני ירצה לשפר את היחסים של איראן עם הסעודים ועם כל מדינות האזור".



הבחירה מחדש ברוחאני עשויה לשמור על הסכם הגרעין שנחתם ב-2015, במסגרתו בוטלו מרבית הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו על איראן, זאת בתמורה למגבלות בתוכנית הגרעין שלה.