בצל הפרשיות האחרונות וחקירותיו מבית, נחת היום (שבת) נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בערב הסעודית, שם הוא פותח את ביקורו המדיני הארוך מאז נכנס לבית הלבן לפני ארבעה חודשים. המסע נערך בעיתוי שלעיני רבים נעשה בניסיון להסיט את תשובת הלב מחקירת קשריו של טראמפ עם רוסיה בתקופת הבחירות ומפרשת הדלפת המידע שהובילה לפיטורי ראש ה-FBI ג'יימס קומי בשבוע שעבר.



טראמפ ואשתו מלניה התקבלו בריאד על ידי שטיח אדום שנפרס מחוץ למטוס ממנו נחתו, שם חיכה להם המלך סלמאן ופמלייתו. טראמפ והמלך נראו נינוחים זה עם זה ומפטפטים דרך מתורגמן. כשהוא נעזר במקל הליכה, בירך המלך סלמאן את טראמפ. תזמורת צבאית של כלי נשיפה ניגנה במקום ושבעה מטוסים סעודיים חגו מעל במבנה V, תוך שהם מוציאים עשן אדום, לבן וכחול. לאחר מכן, שני המנהיגים ישבו זה לצד זה במסוף התעופה ושתו כוס קפה.




קבלת פנים לטראמפ בריאד. צילום: רויטרס
קבלת פנים לטראמפ בריאד. צילום: רויטרס





במסע המדיני צפוי טראמפ לבקר במקומות הקדושים לשלוש הדתות הגדולות בעולם ובין היתר יגיע לכותל המערבי בירושלים ולוותיקן. כמו כן, ייפגש טראמפ עם מנהיגים ערבים, ישראלים ואירופאים.



טראמפ עומד בפני אתגר לקדם את סדר יומה של ארצות הברית, מבלי להתנער מבעלי ברית מרכזיים במהלך ביקורו הראשון בחו"ל. הביקור כאמור מתבצע בעיתוי רגיש עבור נשיא ארצות הברית, שצוטט אתמול אומר לשר החוץ הרוסי כי "פיטורי קומי הפחיתו ממנו הרבה לחץ" וכי קומי "היה משוגע, ממש פסיכי", כך דווח אתמול בניו יורק טיימס.




המלך סלמאן והנשיא טראמפ. צילום: רויטרס
המלך סלמאן והנשיא טראמפ. צילום: רויטרס






עסקת נשק ענקית




לאחר סעודה מלכותית, עמדו טראמפ והמלך לקיים שיחות פרטיות ולהשתתף בטקס חתימה על מספר הסכמים בין ארצות הברית לסעודיה, כולל עסקה בסך 100 מיליארד דולר לרכישת נשק אמריקני. ענקית הנפט הלאומית, סעודיה ארמקו, צפויה לחתום היום על עסקאות בהיקף של 50 מיליארד דולר עם חברות אמריקאיות, כחלק ממגמה להפיכת כלכלת הממלכה למעבר ליצוא הנפט.




המלך סלמאן, הנשיא טראמפ ובת זוגו מלניה. צילום: רויטרס
המלך סלמאן, הנשיא טראמפ ובת זוגו מלניה. צילום: רויטרס





טראמפ צפוי לשאת מחר בריאד נאום על המאבק באסלאם הקיצוני ובטרור העולמי. הוא גם ישתתף בפסגה עם מנהיגי המפרץ כחלק משש המדינות לשיתוף פעולה במפרץ.



ביום שני יגיע הנשיא לישראל ולאחר מכן ימשיך לאיטליה ובלגיה. מסע זה כאמור הוא התקופה הארוכה ביותר של טראמפ מחוץ לבית הלבן מאז כניסתו לתפקיד לפני ארבעה חודשים.