לפחות 26 בני אדם נהרגו ו-26 נוספים נפצעו היום (שישי) בדרום מצרים, זאת לאחר שירי נפתח לעבר אוטובוס שהסיע קבוצה של נוצרים קופטים בדרכם למנזר סמואל הממוקם מדרום לקהיר, כך לפי כלי תקשורת במדינה. מהדיווחים הראשונים עולה כי לפחות כ-10 רעולי פנים הציבו מארב לאוטובוס בכביש בין הבירה לאסואן, ואז פתחו בירי שהביא למותם חלק גדול מהנוסעים, מרביתם בני המיעוט הנוצרי. 



בתוך כך, גורם קופטי בכיר צייץ בטוויטר כי נרצחו 35 מאמינים במתקפת הטרור על שני אוטובוסים כשאחד מהם היה בדרכו לבית תפילה 'אנבא סמואל' באל-מניא, מדרום לקהיר, ואילו השני הוביל 16 עובדים. הנרצחים והנפגעים הם משני כפרים במחוז מניא. עם זאת, הדיווח הוא בניגוד להודעה הרשמית של השלטונות במצריים. 




כוחות הביטחון פתחו בחקירת האירוע, כאשר החשד המרכזי הוא שמאחוריו עומד ארגון המדינה האסלאמית, אם כי עדיין לא נלקחה אחריות לביצועו. בהקשר זה ראוי לציין כי במהלך השבוע האחרון אירעו מספר פיגועים בסוריה, עיראק, בריטניה, סומליה, אפגניסטן, פקיסטן ומצרים שעליהם לקחת הארגון אחריות. כמו כן, בימים האחרונים הוא אף החל לכבוש מספר יעדים בפיליפינים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו גינה את הפיגוע. "ישראל מגנה בחריפות את הפיגוע הקשה במצרים ומוסרת את תנחומי העם בישראל לנשיא סיסי ולעם המצרי. אין כל הבדל בין הטרור הפוגע במצרים לבין הטרור הפוגע במדינות אחרות. הטרור יובס מהר יותר אם כל המדינות יפעלו יחד נגדו", נמסר מראש הממשלה.

כזכור, לפני כחודשיים נהרגו בשני פיגועי תופת מחוץ לקהיר עשרות בני אדם במהלך חג הפסחא, אז אירעה מתקפת טרור במדינה בשני מוקדים שונים. הפיגוע הראשון אירע בכנסייה בעיר טנטא ומעוצמת הפיצוץ נהרגו לפחות 30 בני אדם. זמן קצר לאחר מכן התרחש פיגוע נוסף בכנסייה הקופטית מורקסיה שבשכונת עטארין שבעיר אלכסנדריה. 


בנוסף לכך, הוכרז אז מצב חירום בבתי החולים בעיר, כשעל פי הדיווחים בפיגוע השני נהרגו 13 בני אדם, בהם שלושה קציני משטרה שמנעו מהמחבל להיכנס למתחם. בנוסף לכך, נפצעו 35 בני אדם נוספים. על פי הדיווחים, מחבל מתאבד ניסה להיכנס לכנסייה בשעה שראש הכנסייה הקופטית, האפיפיור תיאודורוס התפלל במקום, אך שוטר שעמד בכניסה לכנסייה מנע ממנו להיכנס.

ארגון דאעש נטל אחריות על שני הפיגועים וגורם ביטחוני במצרים מסר "האצבע של דאעש טבועה בשני הפיגועים". לאחר הפיגועים אלפי מצרים יצאו לרחובות אלכסנדריה, הפגינו נגד הטרור, ומחו נגד מה שהם הגדירו כניסיון של האסלאם הקיצוני להוביל את מצרים למלחמת דת.


נזירה קופטית מחוץ לכנסיה שבה אירע הפיגוע בדצמבר 2016. צילום: רויטרס
נזירה קופטית מחוץ לכנסיה שבה אירע הפיגוע בדצמבר 2016. צילום: רויטרס


זוהי לא המתקפה הראשונה על הקהילה הנוצרית-קופטית במצרים. בחודש דצמבר 2016 נהרגו 25 בני אדם ו-31 נפצעו בפיגוע דומה בקתדרלת סנט מרקס הקופטית בקהיר. על פי עדי ראייה, בפיגוע בקהיר רוב הנפגעים היו נשים וילדים וחלק מהעדים דיווחו כי הם זיהו אלמוני מניח מה שנחשד כמטען נפץ, שמשקלו בין 7-6 ק"ג, בכנסייה.

יומיים לפני הפיגוע בקהיר נהרגו שישה שוטרים ושבעה נפצעו בפיצוץ מטען שהוטמן בפח סמוך למחסום בקהיר. בשנים האחרונות מתמודדים השלטונות בקהיר עם פיגועי הטרור של סניף חצי האי סיני של ארגון דאעש. מאות אנשי צבא ומשטרה נהרגו באזור והארגון ביצע גם פיגועים בקהיר.

הנוצרים הקופטים מהווים כ-10% מאוכלוסיית מצרים, ומאז האביב הערבי בשנת 2011, ובעיקר מאז עליית דאעש בסיני הפכה הקהילה למטרה לפיגועי טרור רבים.

מנהיג דאעש במצרים לנשיא סיסי: הסיוע הישראלי לא יעזור לכם מולנו

מנהיג דאעש במצרים הבהיר כי ארגונו ימשיך בפיגועים נגד כנסיות קופטיות במדינה, על אף שדעת הקהל המצרית מתנגדת לכך, והביע תקווה כי שיתוף הפעולה עם פעילי הארגון בסיני יאפשר לארגון הטרור האסלאמי להגיע עד ירושלים.

בחודש שעבר, בעיצומם של טקסי יום ראשון של הדקלים לפני חג הפסחא, ביצעו מחבלים של דאעש בתוך שעות ספורות שני פיגועים בקתדרלת סנט מארק שבאלכסנדריה ובכנסיית סנט ג'ורג' שבטנטה אשר גבו את חייהם של עשרות בני אדם.

בראיון לגיליון התשיעי של כתב העת האינטרנטי "רומא" בשפה האנגלית, ציין האמיר של ח'ליפות מצרים, אשר לא זוהה בשמו, כי ההתקפות נגד הכנסיות הקופטיות "הן חלק מהמאבק שלנו והמלחמה שלנו נגד הכופרים". 

נוצרים קופטים במצרים (ארכיון). הפכו להיות יעד לפיגועים במצרים. צילום: רויטרס
נוצרים קופטים במצרים (ארכיון). הפכו להיות יעד לפיגועים במצרים. צילום: רויטרס


"אם הנוצרים הלוחמניים חושבים שהמבצרים שלהם יגנו עליהם מפני חיילי המדינה האסלאמית, אז הם צריכים לדעת שלמוג'הידין יש חרבות שיישלפו כדי להכות בגרונות שלהם ובגרונות של מי שתומכים בהם", הצהיר בכיר ארגון המדינה האסלאמית. עם זאת, הוא הודה כי "התגובות העיקריות בקרב הציבור הן של גינוי, כמו גם התרחקות מהפעולות האלה במיוחד ומהמלחמה נגד הכופרים".

כמו כן, הוא טען כי יש יחסי אחווה ונאמנות בין אנשיו לבין פעילי הארגון בסיני, וכי הוא מאמין ששיתוף פעולה ביניהם גם יוביל את הארגון לעבר הר הבית בירושלים. "במצרים, יש לנו נתיב לבית המקדש שחולף גם דרך סיני, אפילו אם אלה שאינם מאמינים לא אוהבים את זה", אמר.

הוא גם שלח מסר ישיר לשלטון המצרי בהנהגתו של הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי. "אנחנו ממתינים לארוב לכם ואנחנו ננצח בקרוב - בעזרת האל - לכן אתם יכולים לחכות, כי גם אנחנו ממתינים", אמר. "וגם אם תבקשו את עזרת היהודים והצלבנים כדי לנהל מלחמה נגדנו, זה לא יעזור לכם כי הם יותר עיוורים וטיפשים מכם. הם ממשיכים לספוג תבוסות מידינו בכל מקום שבו הם נלחמים בנו".

גם הכתבה הפותחת של המגזין עוסקת בהתקפות נגד הקופטים במצרים. לטענת אנשי התעמולה של דאעש, הפגיעה בכנסיות "מותרת על פי השריעה ואפשר לעשות את זה בתור אמצעי להתקרבות לאללה". הכתבה מוסיפה כי מותר להרוג נשים וילדים נוצרים אם הם נושאים כלי נשק, אולם אם הם לא חמושים, יש להפוך אותם לעבדים.