בכירים יהודים בניו יורק העוקבים אחר המאמצים בממשל טראמפ לחדש את המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים טוענים כי נוכחותו של ג’ארד קושנר, חתנו של הנשיא, במגעים תהיה מינימלית, בשל הקשרים שרקם קושנר עם בכירים בערב הסעודית.

“אם לשפוט לפי הערצתו של קושנר את הסעודים ולפי המאמץ שהשקיע בגיבוש עסקת הנשק הענקית, ואם בכל זאת יחליט למלא תפקיד מרכזי ומשפיע במהלכים לקידום פתרון מדיני בין ישראל לרשות, אני חושש שהוא יהיה יותר ‘נציג’ של הערבים ואוהד של הפלסטינים מאשר של ישראל”, אמר ל"מעריב־סופהשבוע" בכיר יהודי שבתוקף תפקידו בעבר היה יוצא ונכנס בבית הלבן. 
מתברר כי בתחילת מאי, יותר משבועיים לפני ביקורו של הנשיא טראמפ במזרח התיכון ובאירופה, התקיימה בבית הלבן ישיבה סגורה בהשתתפות משלחת של בכירים סעודים וקושנר. בישיבה, שעל דבר קיומה לא פורסם דבר בזמנו, נדונו פרטי עסקת הנשק הענקית בין ארה”ב וסעודיה. בין השאר דנו הצדדים בדגמי מטוסי הקרב וההפצצה שיהיו כלולים בעסקה. 

טראמפ בערב הסעודית. האדריכל - ג'ארד קושנר. צילום: רויטרס

 

ברגע מסוים בשיחה, כשהסעודים העלו בפני קושנר את הסתייגותם מהמחיר הגבוה של מטוסי הקרב שהם מבקשים, סימן קושנר בידו שהוא מבקש רגע של שקט. לתדהמתם של הסעודים טילפן קושנר למרילין יוסון, מנכ”לית חברת לוקהיד, יצרנית מטוסי הקרב, וביקש ממנה שתעניק לסעודים הנחה על מחיר המטוסים. על המפגש דיווח לאחרונה ה"ניו יורק טיימס".
ההערכות הן שקושנר ימשיך, בשקט ומאחורי הקלעים, לטפל במה שדיפלומט מערבי בניו יורק הגדיר “שימור וטיפוח ערוגת היחסים בין הבית הלבן לסעודיה”. לדברי הבכירים היהודים בניו יורק, קושנר לא צפוי לנטוש לגמרי את מעורבותו במו”מ המדיני, אבל נוכחותו במגעים, בשיחות ובהתייעצויות עם ישראלים ופלסטינים תהיה חלשה ואפילו זניחה.