הלחץ על קטאר מצד מדינות המפרץ נותן את אותותיו? גורמים דיפלומטים מסרו היום (שבת) לערוץ "אל-מיאדין", כי "קטאר מסרה להנהגת חמאס רשימה של חברים בארגון שנדרשים לעזוב את דוחא". עוד נמסר מהמקורות, כי "שליח של קטאר נועד עם חברים בולטים בארגון חמאס, ומסר להם רשימה שמית של חברי חמאס, שיש להם נגיעה לפעילות חמאס בגדה המערבית".

על פי המקורות, השליח של קטאר ביקש מחמאס שההתנהלות מול חברי חמאס בגדה המערבית תתנהל באמצעות "חמאס פנים", ואף הביע "צער על הצעד שבא בשל לחצים חיצוניים". עוד נמסר, כי מדובר ברשימה חלקית בלבד, "שכוללת שמות של חברי חמאס ששמם עלה במסגרת חקירות עצורים בישראל".

יש לציין, כי במרץ 2016 התבקשו גורמים בחמאס על ידי הרשויות בדוחא, להמעיט בהופעות לא חיוניות בתקשורת. "קטאר החלה לגבות שכירות עבור משרדים ובתים של חברי חמאס בקטאר, מתוך המימון שהוענק", אמר מקור בארגון. "הבנו שהדברים הולכים למסלול אחר".

המקור הוסיף ואמר כי ישנה בעיה לגבי המימון בכל הנוגע ללשכה המדינית של חמאס, שכן הזרוע הצבאית ממומנת ישירות על ידי איראן "אשר לה קשרים ישירים עם ראשי הזרוע הצבאית".

אנשי חמאס ברצועת עזה. צילום: עבד ראחים חטיב, פלאש 90


חידוש סיוע איראני

ביום שלישי, מקורות פלסטינים מסרו כי סוכם עקרונית שאיראן תחדש את הסיוע הכספי לחמאס, זאת בתום ישיבות אינטנסיביות בין בכירים בחמאס לבין עמיתיהם האיראנים, בהם אנשי משמרות המהפכה וגם בכירים בחיזבאללה בלבנון בשבועיים האחרונים.

המקורות אמרו לעיתון הלונדוני א-שרק אל-אווסט שסוכם על חיזוק היחסים בין חמאס לאיראן והשבת המימון הכספי כפי שהיה טרם מלחמת האזרחים בסוריה. בנוסף סוכם שמנהיג חמאס החדש אסמאעיל הנייה יבקר בטהרן בתקופה הקרובה בראש משלחת של הארגון במסר שמבטיח את בניית הגשרים וסיום המחלוקת הוותיקה בין הצדדים. 

על פי הדיווח איראן ויתרה לפי הסכם זה על תנאי מוקדם לפיו ארגון חמאס יודיע שהוא תומך בה אל מול סעודיה. עד כה לא ידוע מה המחיר שישלם ארגון חמאס בתמורה להסכם זה, אך המקורות מדגישים כי מדובר בשותפות אסטרטגית.

יש לציין כי העובדה שחמאס הרחיק את עצמו מהאחים המוסלמים והעובדה שנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, כינה את הארגון "ארגון טרור" חיזק את הליכת ראשי הארגון בחזרה אל חיק איראן, כך לדברי המקורות.