לונדון ליקקה אתמול את פצעיה. גם אם באזורים רבים בלב העיר יצאו התושבים והתיירים לעיסוקי יום ראשון, תחת אבטחה משטרתית כבדה, יש לומר, הרי שבניגוד למצב אחרי פיגועים קודמים, החיים במתחם גשר לונדון ושוק בורו בגדה הדרומית של התמזה לא שבו למסלולם. נתיב הטיולים על הגדה הדרומית נחסם, ועל הגשר חנו בשורה אוטובוסים של המשטרה. תחנות הרכבת התחתית נסגרו. כוחות משטרה רבים, בבגדים צהובים, הוזרמו לזירת הפיגוע שבוצע במוצאי שבת וגבה שבעה קורבנות ועשרות פצועים. כולם עסקו במלאכת זיהוי הראיות ושמיעת העדויות.



דובר המשטרה הבהיר כי שלושת המחבלים, שחוסלו בזירה באמצעות כ־50 קליעים, היו כל חברי החוליה אבל הסריקות במבנים שבמתחם נמשכו במלוא המרץ. המעצרים, הבהיר הדובר, נעשו כדי לבדוק אם ההתארגנות היתה רחבה יותר. סביב המתחם השמור הסתובבו משפחות של תיירים עם מזוודותיהם, שקיבלו הוראה מהמשטרה לפנות את בתי המלון שנסגרו ועדיין לא נפתחו מחדש.



נכון לאמש לא זוהו כל שבעת ההרוגים וכל עשרות הפצועים, 21 מהם במצב קשה מאוד. בני משפחה מודאגים התרוצצו מודאגים בין בתי החולים. אם שהצליחה לאתר את בנה שנדקר פרצה בבכי של אושר כשהתברר לה שלא נהרג, אף שפציעתו אינה קלה. רבים מאלה שנכחו בפיגוע הקשה חזרו אתמול למחסומים שסביב הזירה כדי להתעדכן בהתפתחויות ולשחזר את מה שעבר עליהם. הם נענו לקריאת המשטרה לבוא ולמסור עדויות על מה שהתרחש.



פצועים באזור הפיגוע. צילום: רויטרס



אחד מהם הוא לואיס בנט, שבראש מורכן ומבט בוהה חזר ושחזר במבטא קוקני כבד את מראות האימה. הוא סיפר על מחבל שעטה על גופו חגורת נפץ דמה, פרץ אל תוך הפאב, צעק "זה בשביל אללה" ודקר אישה, שמאוחר יותר התברר שהיא צרפתייה. האישה נדקרה בצווארה, בחזה ובגבה, וכשקרסה אל הקרקע המשיך לדקור אותה ברגליה. "ניסיתי לעזור לה, אבל לא יכולתי", לחש בנט בחוסר אונים. אותה צרפתייה הצליחה לבסוף לברוח מהפאב מדממת, וחייה ניצלו בזכות איש עזרה ראשונה.



בעלת חנות סמוכה מספרת שהצליחה להסתיר אישה בהריון שנמלטה לעסק שלה. אחר כך, כשהשוטרים קראו לכולם לצאת עם הידיים על הראש, הן יצאו וברחו במהירות. אישה אחרת סיפרה כי הרכב המסחרי שבו נהגו המחבלים פגע בעוצמה באישה שהלכה על הגשר ו"ממש פיצח את ראשה". היא עצמה הצליחה להימלט בריצה. "לא זוכרת איך", סיפרה. "הבטתי בעיני הנהג מבעד לחלון הקדמי. הוא נראה לי מטורף, מרוכז בכוונתו לדרוס".



עדי הראייה מספרים על כאוס והיסטריה, על אף שרבים התעשתו במהירות וניסו להגן בגבורה על המותקפים. כך למשל פורסם סיפורו של שוטר תנועה שנלחם במחבלים כשרק אלה בידו, ונפצע.



המחבלים, שהיו בעלי חזות ים־תיכונית ומבטא לונדוני, תקפו בעיקר נשים. "המשטרה עשתה הפעם את שלה", אמר קווין, שבילה גם הוא בפאב. ואכן, השוטרים הגיעו במהירות וחיסלו את המחבלים בתוך שמונה דקות מתחילת האירוע, גם בזכות העובדה שאנשים שנמצאו במקום השתמשו בטוויטר כדי להתריע על המתרחש.



ג'פרי, אף הוא מבלייני אחד הפאבים במתחם, יצא אתמול לרחוב לטיול של יום ראשון כשהתינוק שלו צמוד לחזהו. "לא אתן להם להפריע לחיים הרגילים שלנו ולכפות עלינו את רצונם", הבהיר. אבל גם בלי שהתכוון, רגליו לקחו אותו בחזרה לזירת האירוע.



מוסלמים רבים זרמו אל המתחם כדי להפגין סולידריות עם הבריטים ולהבהיר שהמחבלים אינם מייצגים את האסלאם. קבוצה של נשים מוסלמיות הפגינו ליד גשר לונדון ונשאו שלטים שעליהם נכתב "דאע"ש יפסיד, האהבה תנצח".



זירת הפיגוע בלונדון. צילום: AFP



"אני מוכן לתת את חיי למען בריטניה ולמען הרב־תרבותיות", הצהיר אוסמן חאן, שהגיע עם משלחת גדולה של אנשי דת מהמסגד הגדול חמדיה שבדרום העיר. אבל על אף שרוב הבריטים, לדבריו, תומכים בסובלנות ובהבנה, היו באחרונה לא מעט תקריות שהופנו נגד המוסלמים במדינה, בהן ניסיון לתקוף מסגד. במקרה אחר הותקפו מוסלמית ובתה במרכז מסחרי סמוך.



ומעל לכל מרחף צל הבחירות לפרלמנט, שיתקיימו בעוד שלושה ימים, והשאלה הגדולה היא אם וכיצד ישפיע הפיגוע, השלישי במספר בחודשים האחרונים, על כיוון הצבעתם של הבריטים. כמה מהאנשים שחוו על בשרם את הטרור הפעם הביעו תמיכה בהצהרתה של ראש הממשלה תרזה מיי, שלפיה הגיעה העת לחדול מן הסובלנות ולנקוט צעדים כדי "להגן על זהותנו", כדבריה. "יש גבול לרב־תרבותיות", אמר בעל פאב במתחם, שנאלץ להשאיר אותו סגור אתמול. "אנשים איבדו את חייהם, אז לא נורא אם אאבד קצת הכנסות". גם תומכי הלייבור התבטאו בתקיפות נגד הטרור.



את תוכניות הטלוויזיה הציפו מומחי טרור למיניהם. "אנחנו צריכים ללמוד מישראל", אמר לי קצין משטרה ליד גשר לונדון. הבריטים הבינו לפתע כי כמו הצרפתים, גם הם יצטרכו להתרגל לטרור כחלק מהמציאות החדשה.