ארצות הברית צפויה להחליט ביום שלישי לפרוש מהמועצה לזכויות אדם של האו"ם, אלא אם יוכנסו בה רפורמות ותוסר ה"הטיה נגד ישראל", כך מסרו היום (שני) דיפלומטים אמריקאים. שגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי, אמרה השבוע כי וושינגטון תחליט אם לפרוש מהמועצה לאחר המושב בן השלושה שבועות במועצה, המסתיים החודש. 



עמדתה הביקורתית של המועצה כלפי ישראל היא שיקול משמעותי בהתלבטות וושינגטון שיתכן ותביא להחלטה הדרמטית. וושינגטון בעבר החרימה כבר את המועצה לזכויות אדם תחת הנשיא ג'ורג' בוש בשנים 2006-2009, לפני תחילת כהונת אובמה. היילי כתבה בסוף השבוע ב"וושינגטון פוסט" וקראה למועצה "להפסיק את ההטיה המוטעית נגד ישראל".




"ברור שמשהו לא בסדר"




"כאשר המועצה מעבירה יותר מ-70 החלטות נגד ישראל, שזה זכויות אדם חזקות ורק שבע החלטות נגד איראן, שבה זכויות אדם נרמסות, אתה יודע שמשהו לא בסדר", אמרה היילי.



בעקבות כך, שמונה קבוצות שונות בארצות הברית פנו להיילי בבקשה שלא לפרוש מהמועצה בטענה שמהלך כזה יהיה חסר תועלת וכי המועצה תמשיך להאשים את ישראל בצורה לא הוגנת. במכתב, שפורסם ב"רויטרס", נכתב כי גם בזמן החרם האמריקאי על המועצה, זו המשיכה בהטייה אנטי-ישראלית.



למועצת זכויות האדם של האו"ם אין כל סמכות ממשית אלא ביכולתה לנזוף בממשלות על פגיעה בזכויות אדם ולהורות על חקירות. יחד עם זאת, למועצה תפקיד חשוב בדיפלומטיה הבינלאומית.