"הם באים באלפיהם להתפלל במסגד הזה, להראות שהם טהורים ומאמינים באלוהים - ואחר כך לוקחים סכינים והולכים לטבוח באנשים חפים מפשע במרכז לונדון". כך אמר לי בזעם בעל תחנת מוניות בסאות'פילדס בדרום לונדון, בדרך לוימבלדון. פרבר שלו של המעמד הבינוני, שלטענת בעל התחנה מוקף ב"אלפי מוסלמים", שגם פלשו לאזורי המגורים. החשדנות והעוינות בקרב האוכלוסייה הוותיקה כלפי המוסלמים עולה, ודברים שלא היו מעזים לומר בפומבי לפני שנה־שנתיים מושמעים היום בחופשיות.



קו רכבת תחתית ישיר של ה"דיסטריקט ליין" מחבר, למשל, בין סאות'פילדס לברקינג במזרח העיר, שם עצרה המשטרה 11 מוסלמים קיצוניים החשודים בשיתוף פעולה עם המחבלים מגשר לונדון. גם על הקו הזה טוענים התושבים שהוא "מלא מוסלמים", אף שלא כך התרשמתי כשנסעתי אתמול לתפילה המיוחדת לזכר קורבנות הפיגוע, שנערכה אתמול במסגד של סאות'פילדס, ה"לונדון מוסק", שהוא המסגד הראשון שהוקם בלונדון.



המארגנים, אנשי הקהילה המוסלמית של אחמדייה, זימנו תחילה את הציבור המוסלמי למסגד המודרני הגדול ביותר בבריטניה, באיתול פתח במורדן מדרום ללונדון, אבל כשהתברר להם שאין היענות גדולה ליוזמה הזו, הם העדיפו לקיים את המפגש במסגד של סאות'פילדס שבניהולם.



כוחות הביטחון הבריטים בדקות הראשונות שלאחר הפיגוע בלונדון. צילום: רויטרס
כוחות הביטחון הבריטים בדקות הראשונות שלאחר הפיגוע בלונדון. צילום: רויטרס



כשהגעתי לתפילה היו באולם לא יותר מכמה עשרות מאמינים, שהקשיבו לדבריו של האימאם עבדול קודוס. לדבריו, נדרש מן המוסלמים להפגין את הזדהותם עם בריטניה כולה ובמקביל לנהל שיתוף פעולה שוטף עם בני הדתות האחרות החיים בממלכה, כפי שעושים אנשי אחמדייה. כששאלתי אותו מה יחסם של הזרמים האחרים באסלאם הבריטי אל פעולותיהם ומדוע את רוב הפעילות לקירוב לבבות מנהלת דווקא קהילתו, נראתה על פניו של האימאם מבוכה. "אנחנו הקרובים ביותר לאסלאם הטהור", הוא ניסה להסביר. "לכן קל לנו לקחת יוזמה יותר מלאחרים".



כל הנוכחים הנהנו בחיוב, אבל אחר כך, כשיצאנו מהמסגד, הסכימו איתי שני צעירים כי התגובה המוסלמית לניסיון קירוב הלבבות אינה נלהבת, וכי האנשים מתקשים להכיר באחריות ובתפקיד שיש להם מול הגורמים הקיצוניים. מדובר בקבוצה קטנה, אומרים כולם, אז למה שיזהו אותנו איתם? הבעיה היא שאכן מזהים. קצין משטרה מוסלמי טרח לאסוף סביבו אתמול קבוצת מנהיגים מוסלמים שותקת, והקריא מכתב שבו הם התנערו מן הטרור והודו בכך כי על המוסלמים לשאול את עצמם שאלות ולשחק תפקיד מרכזי במניעת הצטרפות בני הקהילות לחוגי האסלאם הקיצוני.



התפקיד המרכזי כ"קולם של המוסלמים" נופל על ראש העירייה סדיק חאן, שביקר אתמול במחסום שבכניסה ל"זירת הפשע" של רובע השוק של בורו כדי להביע את זעמו על המחבלים שייחסו את מעשיהם לאסלאם. "הרשעים והפחדנים הללו פעלו בשם אידיאולוגיה סוטה ומורעלת שאין לה מקום באסלאם", אמר חאן, שזימן אליו את ראשי כל הדתות לטקס ולתפילת הזדהות אמש בבניין העירייה.



ובינתיים, ממשיך חאן להיות מטרה לציוצי הטוויטר התוקפניים של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, בגין הצהרתו שלשום שלפיה לונדון איננה בסכנת טרור. לטענת טראמפ, הסבריו של ראש העירייה הם "פתטיים".