ממשיכים לחדש ולהמציא: האקדמיה הלאומית של הממציאים (NAI) פרסמה היום (שלישי) את רשימת 100 האוניברסיטאות מכל העולם שרשמו את מספר הפטנטים הרב ביותר בארצות הברית במהלך שנת 2016 ולפיה שלושה מוסדות מביאים גאווה לא קטנה לישראל. מהרשימה עולה כי אוניברסיטת תל אביב מובילה במספר הפטנטים, אחריה הטכניון וסוגרת את השלישייה האוניברסיטה העברית בירושלים.



אוניברסיטת תל אביב וחברת היישום שלה "רמות" נמצאת במקום ה-43 בעולם - הראשונה בישראל והשמינית מחוץ לארצות הברית עם 54 פטנטים לעומת 47 ב-2015 ועם עלייה של מקום אחד מהשנה שעברה. 10 מקומות מתחתיה מדורג הטכניון במקום ה-53 עם 44 פטנטים - שחווה ירידה משמעותית לאחר שברשימה הקודמת דורג במקום ה-38 עם 55 פטנטים. האוניברסיטה העברית במקום ה-87 עם 29 פטנטים, בדומה לטכניון היא ירדה בדירוג - ב-2015 רשמה 34 פטנטים והייתה ממוקמת במקום ה-61.



מדובר ברשימה המתפרסמת החל משנת 2013 והיא כוללת נתונים ממשרד הפטנטים בארצות הברית ומטרתה להדגיש את חשיבות רישום הפטנטים במחקר והחדשנות של האוניברסיטאות. את שלושת המקומות הראשונים מאיישים אותם מוסדות בדיוק כמו בשנה שעברה - במקום הראשון נמצאת אוניברסיטת קליפורניה עם 505 פטנטים, עלייה של 16 פטנטים, לאחר שבשנה שעברה רשמה 489 פטנטים. אחריה בהפרש ניכר נמצא המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס עם 278 פטנטים - אותו המספר של פטנטים משנה שעברה ובמקום השלישי אוניברסיטת סטנפורד עם 244 פטנטים, עלייה ניכרת משנה שעברה, אז רשמה 205 פטנטים בלבד.



נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' יוסף קלפטר אמר בתגובה, כי "מדובר בהישג מרשים של האקדמיה בארץ, שהינו תולדה של ההשקעה הרבה בגיוס מיטב החוקרים לאוניברסיטאות ובהעמדת תשתיות מחקר מתקדמות". הוא הוסיף כי "אני מקווה שהישג זה יעודד את מדינת ישראל להגביר את ההשקעה במשאב יקר זה העומד לרשותה".