ראש ה-FBI לשעבר ג'יימס קומי העיד הערב (חמישי) בפני חברי הסנאט האמריקאי, בעניין קשריו של הנשיא דונלד טראמפ עם הממשל הרוסי במהלך קמפיין הבחירות של האחרון, שהתרחש בשנת 2016. בעדותו אמר ראש ה-FBI לשעבר כי "אין לי ספק שרוסיה התערבה בבחירות, ואני בטוח שממשלת פוטין התערבה בבחירות בארה"ב". הוא אף הוסיף כי "אין לי ספק שלחקירת הקשרים עם הרוסים היה חלק בפיטוריי. הם ניסו לעצב את הדרך שבה אנו חושבים, מצביעים ומתנהגים". מלבד זאת, הוא טען כי "ממשלו של טראמפ בחר להשמיץ אותי בשקרים".

מנהיג העולם החופשי, שצפה אף הוא בשידור הישיר שהועבר מהבית העליון של הקונגרס ממשרדו בבית הלבן, אמר לתומכיו, בתגובה לדבריו של קומי, כי "אנחנו נמצאים תחת מצור, אך נצא מזה גדולים, חזקים טובים יותר מאשר בעבר. לעולם לא נרים ידיים". מלבד טראמפ, עקבו אחר ההתרחשויות אזרחים אמריקאים רבים. בתוך כך, מהבית הלבן נמסר כי "הנשיא לא שקרן". בתגובה הרשמית שנמסרה מפי סגנית מזכיר העיתונות, שרה הקבי, נטען גם כי דבריו של קומי הם "פשוט מאוד שקרים".

בפתיחת דבריו אמר קומי כי "כשמוניתי לראש ה-FBI האמנתי שאני משרת את הנשיא לכהונה של עשר שנים, מתוך ההכרה בחשיבות של הבולשת האמריקאית כזרוע עצמאית. כששמעתי על פיטוריי חזרתי הביתה כאזרח, ואז ההסברים המגומגמים שלו הפתיעו ואכזבו אותי, משום שלי ולו היו שיחות רבות בהן הוא אמר לי שאני מבצע עבודה טובה, ושהוא רוצה שאשאר. הוא אמר שפיטר אותי בשל החקירה על הקשרים עם רוסיה, וזה אכזב והפתיע אותי". 
 


בהתייחס לסיבה שבגינה תיעד את הפגישות עם הנשיא, טען ראש הבולשת הפדרלית שהודח כי "הנושאים שעליהם דיברתי עמו נגעו לחייו האישיים, וגם לאופיו של הנשיא. חששתי שהוא ישקר בדבר הפגישות שאנחנו עורכים בשל אופיו, ולכן התחלתי לתעד את הדברים שעליהם דיברנו". הוא הוסיף כי "לא תיעדתי מעולם שיחות עם נשיאים אחרים", כשהוא מתייחס לנשיאים לשעבר ג'ורג' בוש הבן וברק אובמה, שלצדם עבד במהלך הקדנציות שלהם.

לטענתו, "הנשיא לחש לי באוזן בפגישה עמו כי 'אני מאוד מצפה לעבוד איתך'. שבוע לאחר מכן הוא ערך איתי פגישה נוספת בנוגע לתפקודי וחששתי שהוא מנסה להוציא משהו מהשיחה בינינו". לגרסתו, "הנשיא ביקש ממני משהו ולא סיפקתי לו אותו". כמו כן, הוא ציין כי "טראמפ מעולם לא שאל אותי לגבי חקירות אחרות".
 
טראמפ. צופה בשידור החי העדות הנוגעת לו ממשרדו בבית הלבן. צילום: רויטרס
טראמפ. צופה בשידור החי העדות הנוגעת לו ממשרדו בבית הלבן. צילום: רויטרס


רק ברביעי האחרון סיפר קומי כי טראמפ שאל אותו אם "אנחנו יכולים לעשות משהו כדי להסיר את עננת החקירה על רוסיה". לדבריו, "בבוקר של מרץ 30 הנשיא חייג אלי למשרד ותיאר באוזניי את החקירה על המעורבות הרוסית כעננה מעל הנשיאות שלו, שמעיבה על יכולתו למשול ולהנהיג את העם האמריקאי". 

הוא הוסיף אז כי "הנשיא אמר שאין לו קשר עם רוסיה ושהוא לא היה מעורב עם פרוצות ברוסיה. 'תמיד כשביקרתי ברוסיה לקחתי בחשבון שהם עוקבים אחריי', אמר ושאל שוב מה אני יכול לעשות כראש ה-FBI להסיר את העננה הזו מעליו". 
הנשיא פוטין. בסנאט תוהים לגבי קשרי ממשלו עם טראמפ במהלך קמפיין הבחירות. צילום: רויטרס
הנשיא פוטין. בסנאט תוהים לגבי קשרי ממשלו עם טראמפ במהלך קמפיין הבחירות. צילום: רויטרס


כזכור, לפני כחודש פוטר קומי מתפקידו, בעקבות המלצת התובע הכללי ג'ף סשנס. "ה-FBI הוא אחד הארגוני המוערכים ביותר במדינה וזה מסמן התחלה חדשה ביחסים בין הארגון לבית הלבן", אמר טראמפ בהודעה שפורסמה בתחילת חודש מאי.

במכתב הפיטורין טראמפ כתב על קומי, שהיה מינוי של ברק אובמה בשנת 2013, כי הוא "לא יכול להוביל את הבולשת הפדרלית בצורה טובה". ימים ספורים לפני פיטוריו, ראש ה-FBI המודח, ביקש ממשרד המשפטים הרחבה משמעותית של כספים וכוח אדם לצורך חקירת התערבותה של רוסיה בבחירות לנשיאות ארצות הברית האחרונות.

קומי ביקש את המשאבים במהלך פגישה שהתרחשה בשבוע שעבר עם רוד ג'יי רוזנשטיין, סגן התובע הכללי, שכתב תזכיר למשרד המשפטים, ששימש להצדקת הפיטורין.