הפתעה דרמטית בממלכה: ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי מובילה בבחירות, אך איבדה מכוחה וכבר לא מחזיקה ברוב בפרלמנט. כך עולה מהמדגם המרכזי שפורסם הלילה בכלי התקשורת האנגליים. מיי חזויה לזכות ב-314 מושבים בפרלמנט בן 650 המושבים, ותצטרך לצרף מפלגות קטנות כדי לבנות קואליציה - דבר שצפוי להוות אתגר פוליטי. מפלגת הלייבור בראשות ג'רמי קורבין צמצמה את הפער ועומדת על 266 מושבים. בפרלמנט היוצא, לשמרנים היו 330 מושבים וללייבור 229. 



מנהיג הלייבור, ג'רמי קורבין, אמר במהלך הלילה כי "אני חושב שזה מספיק כדי שהיא תאבד את המנדט שלה, היא צריכה לעזוב". תרזה מיי לא מיהרה להרים ידיים ואמרה כי "נראה שיש לנו יותר מושבים; בריטניה צריכה יציבות". על פי תוצאות המדגמים, לא ברור מי מבין המועמדים יצליח להרכיב ממשלה. הדבר משפיע גם על השיחות הצפויות עם האיחוד האירופי בעניין הברקזיט, וזורק את הממלכה לתקופה של חוסר ודאות.

 "אם המדגם מדויק, זו קטסטרופה מוחלטת לתרזה מיי", אמר ג'ורג' אוסבורן, שהיה שר הכלכלה מטעם המפלגה השמרנית עד שנה שעברה. "קשה לראות איך מישהי מהמפלגות בונה קואליציה".



כזכור,ראש הממשלה מיי הודיעה בחודש אפריל במפתיע על הקדמת הבחירות. אולם למרות שהסקרים הראשונים הצביעו על ניצחון מוחץ של השמרנים בראשותה, קמפיין בחירות כושל מצידה הביא למירוץ צמוד. למרות זאת, הסקר האחרון שפורסם לפני פתיחת הקלפיות על ידי מכון הסקרים "Com Res" הצביע על יתרון של 10 אחוזים לטובתה על פני קורבין, וכן על אפשרות כי המפלגה השמרנית תבטיח את הרוב הגדול ביותר בבית הנבחרים מאז תקופת מרגרט ת'אצר, מה שלא התממש בסופו של דבר.



ג'רמי קורבין מצביע. האם הוא יצליח להוכיח שהחלטת מיי ללכת לבחירות הייתה טעות? צילום: רויטרס
ג'רמי קורבין מצביע. האם הוא יצליח להוכיח שהחלטת מיי ללכת לבחירות הייתה טעות? צילום: רויטרס



מיי מואשמת בחוסר אמינות בהכרזותיה על נכונותה לנהל מלחמה חסרת רחמים נגד האסלאם הקיצוני, אפילו במחיר פגיעה בזכויות האזרח. קורבין, ואחריו ראש עירית לונדון, איש הלייבור סאדיק חאן, האשימו אותה בקיצוץ דרסטי במצבת השוטרים, וערב ההצבעה התברר גם כי היא התכוונה לקצץ השנה בתקציב שירותי הלוחמה בטרור. 



מועמד המפלגה העצמאית של בריטניה פול נאטן מצביע. צילום: רויטרס
מועמד המפלגה העצמאית של בריטניה פול נאטן מצביע. צילום: רויטרס



תושבי רובע השוק של בורו וסאותברידג', בהם התרחש הפיגוע בסוף שבוע שעבר, אמרו כי "הטיפול בטרור מדאיג אותם וזה יבוא ליד ביטוי בהצבעה". ג'פרי, סוכן ביטוח, הזכיר כי רוב תושבי לונדון התנגדו לברקזיט ."המצב הכלכלי והדאגה לפת לחם ישפיעו, בכל זאת, על הצבעתם של רבים בממלכה. יש עכשיו הרבה ספקות". אבל האצבעות המאשימות הופנו במידה שווה לעבר מאי ולעבר ראש העיר חאן, האחראי העליון על משטרת העיר ויש שרומזים ש"הוא שמר על קשריו עם אסלאמיסטים קיצונים".



אזרח בריטי יהודי מנצל את זכות ההצבעה. צילום: רויטרס
אזרח בריטי יהודי מנצל את זכות ההצבעה. צילום: רויטרס



מיי ובעלה פיליפ הגיעו כבר עם פתיחת הקלפיות להצביע בעיר מיידנהד בה הם רשומים. מיי בירכה את העיתונאים הרבים שהמתינו במקום אך לא נשאה דברים. במקום נראה מפגין אחד בלבד, בובי סמית' מ"האגודה לזכויות הגברים" שנשא שלטים נגד מיי. זמן קצר מאוחר יותר התייצב גם קורבין בקלפי שלו בהולוויי בצפון לונדון כאשר הוא נראה במצב רוח טוב במיוחד. "תודה לכולכם שהגעתם לכאן. זהו יום הדמוקרטיה שלנו. כרגע הצבעתי. אני גאה מאוד בקמפיין שלנו" אמר קורבין לאחר שיצא מהקלפי. 



מצביע מוסלמי לצד שוטר בריטי סמוך לקלפי. צילום: רויטרס
מצביע מוסלמי לצד שוטר בריטי סמוך לקלפי. צילום: רויטרס



למרות המתח, שני המנהיגים גם מצאו זמן להתבדח מעט. כאשר נשאלה "מהו הדבר השובב ביותר שעשית בחייך" ענתה ראש הממשלה מיי: "לרוץ בתוך שדות חיטה". קורבין הסתפק בתשובה "זה היה שובב מדי מכדי שאשתף אותו". לאחר מכן התפנו שני המנהיגים, יחד עם המתמודד השלישי מנהיג המפלגה הליברל-דמוקרטית טים פרון, לסיור בין הקלפיות בניסיון אחרון לשכנע מצביעים להצביע עבורם.