סערה ברוסיה: משרד הבריאות במדינה הורה לרופאים לבצע בדיקות גניקולוגיות, בעיקר של שלמות קרום הבתולין, בנערות מתחת לגיל 16 ולדווח על כל מקרה של פעילות מינית מתחת לגיל המותר על פי החוק. על פי הדיווחים קיבלו רופאי הנשים ברוסיה הוראה ממשרד הבריאות המקומי לבצע בדיקות בתולין על כל נערה מתחת לגיל 16 המגיעה לבדיקה שגרתית, ואם נמצא כי הנערה קיימה יחסי מין, נמצאת בהריון או ביצעה הפלה, עליהם לדווח על כך מיד למשטרה ולרשויות הבריאות.



החוק החדש עורר סערה וזכה לגינוי חריף מצד רופאים ופוליטיקאים ברוסיה, הטוענים כי הוא יגרום לכך שנערות מתחת לגיל 16 יימנעו מלהיבדק על ידי רופא נשים גם במקרים בהן מדובר בבדיקה חשובה או מצילת חיים, מחשש כי פרטיהן יועברו לרשויות החוק.



שר הבריאות הרוסי, ולדימיר שולדיאקוב, אמר כי על רופאי הנשים במדינה לקיים את החוק החדש ולבדוק את קרום הבתולין של נערות בנות פחות מ-16, ולדווח מיד על כל מקרה בו נערה צעירה קיימה יחסי מין. "על הרופאים לדווח למשטרה בכל המקרים בהם אבדו הבתולין או נגרם נזק לקרום הבתולין בגיל צעיר מאשר 16. כמו כן עליהם לדווח על מקרי הריון או הפלות בהן מעורבות נערות בנות פחות מ-16", אמר שולדיאקוב.




"ילדות לא צריכות לקיים יחסי מין"






ילנה אובארובה, הגניקולוגית הראשית לילדות ומתבגרות ברוסיה, אמרה כי הדרישה לבצע את הבדיקות החדשות היא "בלתי מקובלת לחלוטין" והוסיפה כי "יש לבדוק את החוקיות של המהלך". גם ברשתות החברתיות העבירו גולשים רוסיים ביקורת חריפה על החוק החדש. "לשר הבריאות והמשטרה אין מה לעשות. אנו חיים בימי הביניים", כתב אחד הגולשים, בעוד אחר תהה "מדוע הם רוצים לבדוק רק ילדות צעירות? מה עם בנים שאינם בתולים יותר? אני נגד קיום יחסי מין בגיל צעיר מאוד, אבל לדווח על כך למשטרה זה צעד מטופש". עם זאת, היו גם מי שתמכו במהלך. "צעד נכון. עבדתי בבית ספר וראיתי ילדות בנות 14 יוצאות עם גבר מבוגר מהן בהרבה. אני גם מכירה ילדות שעברו הפלה בגיל צעיר. ילדות צריכות ללמוד ולא לקיים יחסי מין", כתבה אחת הגולשות.



החוק החדש והשנוי במחלוקת מגיע חודשים ספורים בלבד אחרי שהנשיא פוטין חתם על צו הקובע כי מקרים שונים של אלימות במשפחה לא יהוו עבירה פלילית, והפחית את העונשים על בני משפחה מתעללים. הצו עורר זעם רב בקרב ארגוני נשים וארגוני זכויות אדם ברוסיה ובעולם, שטענו כי מדובר ב"צעד אחורה" בנושא זכויות הנשים ברוסיה וכי "הצעד ישלח מסר כי התעללות בתוך המשפחה אינה פשע חמור". גם בשבוע שעבר עורר פוטין סערה כאשר אמר בראיון לבמאי אוליבר סטון כי "אין לי ימים רעים, כי אני לא אישה".