לאחר חודשים של ויכוחים משפטיים ודחיות, בית המשפט העליון בארצות הברית אישר היום (שני) חלקים מהצו הנשיאותי עליו חתם דונלד טראמפ, אשר מנע כניסת פליטים לארצות הברית והקשה על הגירה אליה משש מדינות מוסלמיות. למרות זאת, מדובר בהחלטה זמנית ובית המשפט העליון ימשיך לדון בנושא עד להכרעה סופית. מדובר בניצחון בולט למדיניותו של טראמפ, לאחר מספר תבוסות בנושא.


בהודעה שהוציא הבית הלבן אמר טראמפ: "החלטת בית המשפט העליון, שהתקבלה פה אחד, היא ניצחון ברור לביטחון הלאומי. היא מאפשרת למנוע הגירה משש מדינות מוכות טרור ומונעת כניסת פליטים לארצות הברית. כנשיא אני לא יכול לאפשר לאנשים שרוצים לפגוע בנו להיכנס למדינה, אני רוצה אנשים שיאהבו את ארה"ב ואת אזרחיה, אנשים יצרניים שמוכנים לעבוד קשה". לאחר מכן טראמפ הוסיף "האחריות הראשונה שלי היא ביטחונם של אזרחי ארצות הברית. ההחלטה הזאת תעניק לי כלי משמעותי לעשות זאת. אני מאושר במיוחד שההחלטה התקבלה ברוב של תשעה תומכים וללא מתנגדים".

הפגנה נגד מדיניות טראמפ ובעד הפליטים
הפגנה נגד מדיניות טראמפ ובעד הפליטים


טראמפ הטיל את הצו, המונים יצאו נגדה לרחובות 

בין הסעיפים שאושרו על ידי בית המשפט וייכנסו לתוקף נמצא גם איסור כניסה של 120 ימים, בהם פליטים לא יורשו להיכנס לארצות הברית. כזכור, הצו שעליו חתם טראמפ ב-6 למרץ היה גרסה מרוככת של מדיניות איסור כניסת הפליטים שאותה הבטיח הנשיא במהלך קמפיין הבחירות אותו ניהל בשנת 2016. בצו זה, בניגוד לקודמו, התאפשרה כניסת אנשים המחזיקים בכרטיסי "גרין קארד", ועיראק מהמדינות האסורות לכניסה, יחד עם סודן, איראן, תימן, סוריה, סומליה ולוב, הוסרה ממנה.

בנוסף להתנגדות המשפטית להחלטתו של טראמפ לאסור על כניסת פליטים ומהגרים לארצות הברית נוספה גם התנגדות אזרחית המונית ומיד עם החתימה על הצו, אלפי בני אדם יצאו לרחובות והפגינו נגד הצו ומדיניות ההגירה הקשוחה. זמן קצר לאחר דחיית הצו המקורי על ידי בית המשפט הפדרלי לערעורים, הגיב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו להחלטת בית המשפט וכתב: "ניפגש בבית המשפט העליון, ביטחון האומה שלנו בסכנה". עוד טען טראמפ כי "ההחלטה הייתה פוליטית".

בסדרת ציוצים נוספת לאחר הקפאת הצו הביע טראמפ ביקורת קשה על התנהלות בתי המשפט בארצות הברית ואף האשים את השופט בסיכון שלומם של אזרחים אמריקאים. "לאן המדינה שלנו מגיעה, ששופט יכול לעצור הוראה של המחלקה לביטחון המולדת וכל אחד, אפילו עם כוונות רעות, יכול להיכנס לארה"ב?" כתב טראמפ בציוץ אחד, ובשני הוסיף כי "בגלל שהאיסור הוסר על ידי שופט, הרבה אנשים מסוכנים ורעים מאוד עלולים לנהור אל המדינה שלנו. החלטה נוראה" וקינח בכך ש"אנשים רעים שמחים מההחלטה".