מתקפת הסייבר שהכתה היום (שלישי) בחלקים נרחבים באירופה ובארצות הברית עדיין לא קיבלה מענה, מחשבים רבים נותרו נעולים, וחברות העוסקות בתחום בכל רחבי העולם מנסות להתחרות על הפיתרון – ביניהן גם חברות ישראליות רבות. 

תקיפת הסייבר הנוכחית החלה היום שעות הבוקר (שעון אוקראינה) כשמחשבי הממשלה והתשתיות נפלו בבת אחת. הנוזקה, הנועלת מחשבים ודורשת כופר בדמות ביטקוין, התפשטה בהדרגה ממזרח למערב, ונכון לשעות אלה ישנן מספר חברות אמריקאיות שמדווחות על הדבקה. אנחנו עדיין לא מכירים דיווחים על חברות בארץ שנדבקו, אם כי ייתכן והמידע יתבהר רק מחר, שכן ההדבקה הראשונית החלה לאחר שעות העבודה. 
התקיפה מיוחסת לנוזקה בשם petaya (פטאיה) אבל כרגע, מהמחקר שנערך בחברת סייבריזן, עולה שזה לא הגרסה שנעשה בה שימוש במתקפת הסייבר בחודש שעבר. התוכנה הנוכחית דומה לקודמת אך שונה מאוד. המנגנון בה גורם למחשב, בתוך שעתיים, לעשות לעצמו ריסטרט ובפרק הזמן הזה הוא מנסה להצפין את הקבצים הנמצאים על המחשב. כאשר הוא נדלק, התוכנה מצפינה מחדש. 

תשלום הסכום הנדרש לא יעזור, שכן ככל הנראה מדובר בישות פיקטיבית ומי שישלם לא יקבל את הקבצים שלו בחזרה. בשביל להימנע מהדבקה, מומחית ישראלית ממליצה לעדכן את מערכות ההפעלה של Windows בעדכון התוכנה האחרון. מחשבי מאק לא נמצאים בסכנת הידבקות בנוזקה.  
ראש קבוצת מודיעין של חברת סייבר ישראלית ציטטה בשיחה עם "מעריב" כלי תקשורת באוקראינה וטענה: "יש ראיות לכך שמדובר בנקמה של רוסיה על רקע חיסול של קצין מוקדם יותר, ועל רקע ההיסטוריה בין המדינות. ייתכן מאוד שההתקפה המשולבת קשורה לזה". גם ראש ממשלת אוקראינה טען כי מניתוח ראשוני עולה שיש מעורבות רוסית בפריצה.
כזכור, המתקפה שיתקה תשתיות מדינה ותאגידים באוקראינה, אך גם חברות גדולות בבריטניה, הולנד, נורבגיה, דנמרק וארצות הברית. תקיפה דומה נערכה במאי ופגעה במאות אלפי מחשבים בכ-150 מדינות.