נראה שסוריה לקחה את האזהרה האמריקאית שלא לבצע תקיפה כימית נוספת ברצינות, כך אמר היום (רביעי) מזכיר ההגנה של ארצות הברית, ג'יימס מאטיס. לדבריו, ההוכחה לכך היא שהם לא ביצעו אותה. מאטיס אמר את הדברים לעיתונאים שטסו איתו לבריסל לכינוס שרי ההגנה של הארגון.


כנשאל האם הוא מאמין שכוחותיו של אסד ביטלו תקיפה מתכוננת, ענה מאטיס: "אני חושב שכדאי שתשאלו את אסד על זה". 

כזכור, אתמול הוציא הבית הלבן הודע, לפיה נראה שהממשלה הסורית מתכוננת להוציא לפועל מתקפה כימית נוספת במדינה. בתגובה למהלך המסתמן, הממשל האמריקאי הזהיר את נשיא סוריה, בשאר אסד, כי הוא וצבאו "ישלמו מחיר כבד" אם יתקפו. בהודעת הבית הלבן נכתב כי ההכנות של סוריה דומות לאלו  שבוצעו לפני המתקפה הכימית בארבעה באפריל השנה, שגרמה למותם של עשרות אזרחים, והניעה את הנשיא דונלד טראמפ להורות על תקיפת בסיס סורי.

"האמריקאים מסבכים שת שיחות השלום"

בתוך כך, רוסיה הזהירה היום את הארצות הברית מנקיטת פעולות חד צדדיות יום אחרי שוושינגטון הממשלה הצרפתית נשבעו לפעול במשותף במקרה של תקיפה כימית על ידי הממשלה הסורית. סגן שר החוץ, גנאדי גאטילוב, אמר כי האזהרה האמריקאית בנוגע לאפשרות שסוריה תבצע מתקפה כימית מסבכות את שיחות השלום במדינה.

זאת לא היתה ההתייחסות הראשונה ל רוסיה לאיום האמריקאי. אתמול הגיב הקרמלין בחריפות לאזהרה האמריקאית ואמר כי "היא אינה מקובלת". דובר הקרמלין, דימטירי פסקוב, הוסיף כי הוא אינו מודע לאיום בשימוש בנשק כימי מצדה של סוריה בשיחת ועידה עם עיתונאים. 

ארצות הברית שיגרה בתחילת חודש אפריל לפחות 59 טילים לעבר בסיס חיל-האוויר של צבא אסד בסוריה. הירי המסיבי היווה תגובה למתקפה הכימית של אסד נגד אזרחים באזור אידליב, מוקדם יותר באותו שבוע. מושל מחוז חומס טלאל בראזי גינה את הפעולה האמריקאית וטען כי כתוצאה ממנה ישם הרוגים בבסיס שהותקף.
 
המטרה של התקיפה הייתה הבסיס ממנו המריאו המטוסים הסוריים שביצעו את המתקפה הכימית באידליב. הבסיס ממוקם באזור שריעת שבמערב המדינה. הטילים, טילי שיוט מסוג "טומהוק", נורו משתי משחתות בים התיכון. כוחות סורים אמרו כי ישנם הרוגים במתקפה. גורמים בצבא ארה"ב טענו כי אינדיקציות מראות כי התקיפה פוגעת ביכולת של צבא אסד לבצע מתקפות כימיות. גורמים אמריקאיים אמרו לאחר התקיפה כי מדובר ב"אירוע חד-פעמי" שהושלם.