צבא סוריה הודיע היום (שני) בשעות אחר הצהריים על הפסקת אש בין הכוחות הנאמנים למשטר לבין המורדים באזור רמת הגולן הסורי, וזאת לאחר שבועות של לחימה קשה בין הצדדים. במקביל להפסקת האש יחלו הצדדים בסבב שיחות נוסף בין נציגי המשטר הסורי לנציגי המורדים בקזחטאן.



כידוע, הלחימה באזור רמת הגולן החריפה בשבועות האחרונים, ללא התקדמות של אף אחד מהצדדים. בנוסף לכך, זליגות האש מהלחימה לשטחי ישראל הביאו לתגובה שפגעה בצבא הסורי. כתגובה לתקיפות הישראליות טען המשטר הסורי כי ישראל מסייעת למורדים ולכן תוקפת את צבא סוריה. סגן שר החוץ הסורי, פייסל מקדאד, אף אמר במסיבת עיתונאים שנערכה בדמשק היא כי "כל פרשן פשוט יכול לומר כי ארצות הברית מעוניינת להאריך את המשבר בסוריה, כחלק מהמחויבות שלה לישראל".



גם בדרעא, שבגבול ירדן מתקשה משטר אסד להשיג הכרעה. בסוף השבוע נעשה שימוש בפצצות נפאלם ובחביות נפץ מהאוויר, ממש על הגבול עם ירדן. כתוצאה מכך לפחות שלושה טילים זלגו לשטח ירדן. שני אזורים אלה, בנוסף להר הדרוזים שבמחוז סויידא, נכללים בהחלטת המשטר להפסקת האש. עם זאת, צבא סוריה הודיע כי במידה והפסקת האש תופר על ידי המורדים שרובם שייכים ל"צבא סוריה החופשי", תהיה לו הזכות להגיב בעוצמה.



עיתונאי בכיר טוען: "לא הייתה תקיפה כימית בסוריה"


במקביל לכך, קיבל המשטר הסורי רוח גבית מפתיעה: העיתונאי האמריקאי סימור הירש פרסם תחקיר לפיו לא היתה תקיפה כימית בחאן שייחון בסוריה באפריל. לדברי העיתונאי זוכה פרס פוליצר, הבית הלבן ידע זאת עוד לפני תקיפת התגובה שבמסגרתה הושמד שדה תעופה של חיל האוויר הסורי בעזרת כ-50 טילי טומהוק.

הירש הוסיף עוד, כי תקיפת משטר אסד לא כוונה נגד אזרחים, אלא נגד מטה של אנשי ג'יהאד בעיירה בטיל מונחה שסיפקה רוסיה, והעובדה שמתחת לבניין שהופצץ אוחסנו חומרי נפץ וכלורין, עשויה להצדיק את העדויות מהעיירה. כזכור, משטר אסד ומוסקבה דחו על הסף דיווחים ברחבי העולם, כי הייתה תקיפה בנשק כימי מצד צבא המשטר בעיירה, במהלכה נהרגו לפחות מאה בני אדם רובם ילדים, ועוד 200 נפגעו.

שר החוץ מקדאד התייחס גם לנושא זה וטען כי סוריה נפטרה לחלוטין מהנשק הכימי שלה, וכי "אויבינו ממשיכים להיתלות בסוגיית הנשק הכימי, כדי לתרץ את הקשרים שלהם עם ארגוני הטרור וכחלק מהפרופגנדה הזולה שמטרתה לפגוע בשמה של סוריה". לדבריו, "על ארצות הברית להביא בחשבון את התגובה של דמשק ובעלות בריתה לפעולות תוקפניות נוספות מצדה". 

רק תירוץ? התקיפה האמריקאית בסוריה, צילום: רויטרס
רק תירוץ? התקיפה האמריקאית בסוריה, צילום: רויטרס