נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ניצל היום (שבת) את הבימה הבינלאומית בכנס מנהיגי 20 המדינות המתועשות, ה-G-20, כדי להדוף את הטענות שנשמעו בנוגע למעורבות הרוסית בבחירות שנערכו בארצות הברית, בהן זכה דונלד טראמפ בנשיאות. בציוץ שכתבה נציגת רוסיה בארגון היא טענה כי "הנשיא פוטין ציין מול משתתפי ה-G-20 כי אין ראיות לכך שרוסיה התערבה בבחירות בארה"ב, והצהיר כי רוסיה לא עשתה זאת". לאחר מכן הוסיף פוטין כי רוסיה לא תתערב בבחירות בגרמניה, הצפויות להיערך בחודש ספטמבר הקרוב.



הצהרתו של פוטין באה כהמשך לדבריו במהלך הפגישה שקיים עם הנשיא טראמפ אתמול בשולי הוועידה, כאשר גם מולו הכחיש הנשיא הרוסי התערבות לטובת בן שיחו. מזכיר המדינה האמריקאי, רקס טילרסון, התייחס לפגישה ואמר כי טראמפ לחץ על פוטין ושאל אותו יותר מפעם אחת האם הוא ניסה להשפיע על הבחירות האמריקאיות. "פוטין הכחיש כל מעורבות כזו, כפי שאני סובר שהוא הכחיש גם בעבר".



"כבוד גדול להיפגש". דונלד טראמפ וולדימיר פוטין ב-G-20. צילום: רויטרס
"כבוד גדול להיפגש". דונלד טראמפ וולדימיר פוטין ב-G-20. צילום: רויטרס





"ארצות הברית ורוסיה יכולות לעבוד יחד"



במסיבת עיתונאים שקיים פוטין, הוא הוסיף כי הוא וטראמפ יצרו יחסי עבודה בין השניים, טען כי "פגשתי טראמפ אחר משרואים בטלוויזיה" והוסיף כי לדעתו טראמפ קיבל את עמדתו של פוטין בקשר למה שהתרחש במהלך הבחירות. בנוסף לכך הוא הודיע כי השניים הסכימו על צירוף נציג אמריקאי לדיונים בנוגע להפסקת אש במזרח אוקראינה.



בפתח הפגישה בין השניים אמר טראמפ כי "זהו כבוד להיפגש" וכי הוא מקווה ל"דברים טובים" במערכת היחסים בין שתי המדינות. פוטין אמר כי "זהו תענוג לראות אותו, שיחות טלפון לא מספיקות". 



הפגישה בין השניים, שהייתה אמורה להימשך כ-45 דקות, אך נמשכה שעתיים עסקה, מעבר לטענות על מעורבות רוסית בבחירות, במגוון נושאים נוספים, בהם מלחמת האזרחים בסוריה, שם הגיעו השניים להסכם הפסקת אש בדרום מדינה, שאמור להיכנס לתוקפו ביום ראשון. טילרסון התייחס להסכם ואמר כי "אני חושב שזהו סימן ראשון לכך שארה"ב ורוסיה מסוגלות לשתף פעולה בסוריה. כתוצאה מכך שקיימנו שיחות רבות וארוכות בנוגע למצב במדינה, אנו יכולים להמשיך ולפעול למען הקטנת המתיחות בה". בנוסף לארצות הברית ורוסיה, גם ירדן התחייבה לפעול למען הפסקת האש בהסכם שנחתם בין הצדדים. 



"העולם מאוחד בנוגע לאקלים - למעט ארצות הברית"



למרות השיחה החיובית שקיים טראמפ עם פוטין, לא הכל זרם על מי מנוחות מבחינתו. קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל תקפה את טראמפ ואת מדיניות ארצות הברית בנוגע להתחממות הגלובלית בחריפות וטענה כי כל העולם מסכים כי יש גורם אנושי לשנויי האקלים, למעט ארצות הברית. "זה ברור שלא הצלחנו להגיע לקונצנזוס, אך לא התעלמנו מחילוקי הדעות, הבהרנו אותם", אמרה מרקל בנאום סיכום הוועידה, אותה אירחה. "שאר מנהיגי ה-G-20 הבהירו כי אי אפשר לשנות את הנתיב שנקבע בהסכם פריז".



בנוסף לכך, נושא נוסף בו טראמפ נתקל בהתנגדות הוא התחממות חצי האי הקוריאני. לאחר ששוחח הנשיא האמריקאי עם מקבילו הסיני, שי ג'ינפינג, הודה טראמפ כי הפתרון למשבר רחוק וייקחו חודשים עד שתהיה התקדמות בנושא. עם זאת, הודה טראמפ למאמציו של ג'ינפינג לטפל במשבר, ובכלל זה הלחץ הכלכלי שסין מפעילה על קוריאה הצפונית.