הקרב על מוסול לא היה מהיר הקרב על מוסול לא היה מהיר כפי שהעריכו כוחות הביטחון העיראקים ובקואליציה הבינלאומית נגד דאעש, אך היום (שבת) הגיע הקרב הארוך והמדמם לסיומו - כך הודיע בהודעה נרגשת ראש ממשלת עיראק חיידר אל עבאדי. דוברו של ראש הממשלה אמר כי  "אל עבאדי הגיע בעצמו למוסול ובירך את הלוחמים האמיצים על גבורתם ואת העם העיראקי על הניצחון הגדול שלו.



על פי דובר הצבא העיראקי, הכוחות הנאמנים לשלטון בבגדאד, בהם יחידות צבא, משטרה ומיליציות מקומיות השתלטו על כיסי ההתנגדות האחרונים של ארגון המדינה האסלאמית בעיר בה הם החזיקו שלוש שנים, בהם העיר העתיקה וניקו את העיר שנחשבה לבירת הארגון והמקום בו מנהיג הארגון, אבו באכר אל בגדאדי, הכריז על עצמו כח'ליף..





ברגעי הייאוש אנשי דאעש התחילו לפוצץ את עצמם

קצין עיראקי שחגג עם חייליו במוסול העתיקה, אמר לתחנת הטלוויזיה המקומית "א-סומריה", "זה היה קשה מאוד. חילופי האש היו עזים, וראינו כי ברגעי הייאוש אנשי דאעש התחילו לפוצץ את עצמם"

מוקדם יותר, הטלוויזיה הממלכתית של עיראק דיווחה כי הכוחות העיראקים עומדים תוך שעות ספורות להשתלט באופן מלא על מוסול ונותרו "מטרים בודדים" מכיבוש מוחלט מידי דאעש. יחיא רסול, דובר במפקדה של הכוחות המשותפים, בה חברים גם צבא ארה"ב, הדגיש כי "קווי ההגנה של דאעש מתמוטטים. הכוחות מתקדמים כדי להשתלט על יתר חלקי העיר".

הגנרל האמריקני דיב אנדרסון, האחראי על אימוני הכוחות העיראקיים, אמר כי "הכוחות הובילו את הארגון למקום קטן. לא יודע מה מספר לוחמי דאעש שנותרו במוסול, אך מה שאני יודע זה שבשבוע הקרוב, לא יהיו בעיר". במקביל, ראש הפרלמנט העיראקי, סלים ג'בורי, אמר כי "קץ דאעש מתקרב. מדובר בצעד חשוב לקראת יציבות, אך הדבר לא יביא להיעלמות הטרור".

מוקדם יותר השבוע, עם כיבוש האזור בו שכן מסגד אל-נורי, עד שכוחות דאעש הרסו את המבנה העתיק, אמר אל עבאדי כי "בא הקץ על שלטון השקר של דאעש". התייחס לשחרור העיר העתיקה של מוסול מידי המדינה האסלאמית והוסיף כי הכוחות העיראקיים ימשיכו לצוד את לוחמי המדינה האסלאמית כדי "להרוג אותם ולעצור אותם, עד האחרון שבהם".




כ-10,000 אזרחים נהרגו, חצי מיליון נאלצו לעזוב את בתיהם


בקרבות הראשונים במהלך המבצע, שנמשך כתשעה חודשים, שטפו כוחות המשטר את האזורים שסביב העיר ואת חלקה המזרחי וזאת למרות התנגדות ארגון הטרור, שכללה מכוניות תופת, מחבלים מתאבדים, שימוש ברחפנים ממולכדים וטילי נ"ט, אך עם התקדמות הצבא לעבר נהר הפרת שחוצה את העיר, הפכו הקרבות לקשים יותר, כאשר הבנייה הצפופה גורמת לאבדות ולשינוי טקטי - מהתקדמות למצור על אזורים שבשליטת דאעש, מצור שנמשך במשך חודשים רבים, וכלל התקפות והתקפות נגד מצד הצדדים ובעיקר סבל רב לאוכלוסייה שנלכדה בין הכוחות הלוחמים. אזרחים רבים שניסו לברוח מהאזורים שבשליטת דאעש נטבחו על ידי הארגון האכזרי.

גם מצידו של ארגון הטרור נראה כי ההבנה שהקרב על מוסול נמצא לקראת סיום. סוכנות הידיעות "עמק", שמפעיל הארגון דיווחה כי לוחמי הארגון הנצורים בעיר העתיקה "מוכנים להילחם עד טיפת דמם האחרונה", ואף כי הם מקיימים השבעה משותפת לעשות כך. ההצהרה הזו באה בהמשך לפעולות נוספות שנקט הארגון כדי לפגוע בהישג של צבא עיראק, בהן הריסת המסגד העתיק בעיר, מסגד א-נורי, שנבנה במאה ה-12. במהלך הקרב נהרגו ההערכות האמריקאיות במהלך הקרבות נהרגו כ-800 לוחמי קואליציה, רובם עיראקים, אל מול כ-2,000 לוחמי דאעש, כמו כן מוערך כי יותר מ-10,000 אזרחים נהרגו או נפצעו במהלך הקרבות בעיר וכי יותר מחצי מיליון בני אדם נאלצו לעזוב את בתיהם.