אנקרה מנהלת בליץ דיפלומטי חובק עולם בימים האחרונים, במטרה לגייס את העולם המוסלמי נגד החלטת ממשלת ישראל להציב מגנומטרים בהר הבית.


נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן הזהיר היום (ראשון), כי "העולם המוסלמי לא יכול לשתוק לנוכח ההפרות המתמשכות במסגד אל-אקצה". ארדואן אמר במסיבת עיתונאים בנמל התעופה אטאטורק בדרכו לסעודיה, כוויית וקטאר – במטרה לפתור את משבר מדינות המפרץ עם דוחא - כי כוחות הביטחון הישראליים צריכים להימנע מכל שימוש באלימות ולפעול בהתאם לחוק הבינלאומי ולערכים הומניים.



בנוסף, ראש ממשלת טורקיה, בינאלי יילדרים, קרא לרשויות בישראל לחזור בהן מ"ההתנהגות הפסולה כולל פגיעה במסגד אל-אקצה". את הדברים אמר בכמה ציוצים על דף הטוויטר של משרד ראש הממשלה, בהם הדגיש כי "לטרור אין דת, שפה או לאום, והוא פוגע בכל האנושות".



יילדרים הדגיש שאנקרה "דוחה את התירוצים של ישראל לסגור את מסגד אל-אקצה בפני המוסלמים", וקרא לממשלת ישראל "לקחת בחשבון את הרגישות של העולם האסלאמי לסוגיה זו, ולחזור בה מהטעות במהירות האפשרית". באותה נשימה, ראש ממשלת טורקיה גינה את המתקפות על בתי כנסת של יהודים בארצו, והדגיש כי המוסלמים חיים עם יהודים בטורקיה זה מאות שנים. "היהודים מהווים גורם חשוב בעושר התרבותי בטורקיה", אמר יילדרים וקרא לתוקפים, "להיות מתונים ולא לפגוע בבתי תפילה".



מתפללים מוחים על האבטחה, הר הבית. צילום: מרק ישראל סלם



שרי החוץ של טורקיה ומצרים שוחחו על המצב בהר



בצעד נדיר נוכח המתיחות בין שתי המדינות, שוחחו שרי החוץ של טורקיה ומצרים על המצב בהר הבית. בתקשורת הטורקית דווח, כי השר מבלוט צ'בושולו שוחח עם עמיתו המצרי סאמח שוכרי על ההתפתחות האחרונה בירושלים, כולל הצבת המגנומטרים בכניסה למסגד אל-אקצה, והמתיחות במקום.


שיחות דומות ניהל השר הטורקי בשבת עם עמיתיו הפקיסטני, הירדני והאוזבקי.



בינתיים, הפלסטינים מציינים את היום השמיני לתפילות על מחצלות בכניסה למסגד אל-אקצה, ודחייה סופית של המגנומטרים שהוצבו בשערי מסגד אל-אקצה. שייח' מוחמד חוסין, המופתי של ירושלים, הדגיש בשיחה לסוכנות "מען" את דחיית כל אנשי הדת למדיניות החדשה של ישראל, ודרש שיש לשוב לסטטוס קו מלפני ה-14 ביולי. "אנחנו מסרבים להצבת שערים אלקטרונים וכל המהלכים שמעכבים את כניסת המתפללים לאל-אקצה", אמר חוסין. "על המתפללים להיכנס לתפילה מכל שערי המסגד, בחופש מלא ומבלי עיכובים".



בעקבות המהומות שפרצו אמש באזור הר הבית בין כוחות משטרה למתפללים מוסלמים, במערכת הביטחון הגבירו את הערנות. במסגרת זו, כינס הלילה ראש הממשלה בנימין נתניהו דיון בלשכתו, שעסק במצב בהר הבית, בו השתתפו השר לביטחון פנים גלעד ארדן ומפכ"ל המשטרה רוני אלשיך, כאשר בהמשך היום התכנס הקבינט הביטחוני כדי לעסוק בנושא. במקביל, מועצת הביטחון של האו"ם תקיים, ככל הנראה, ישיבת חירום ביום שני כדי לדון בדרכים להתמודד עם המצב.