בעקבות גל התלהמות על הצבת המגנומטרים בכניסה להר הבית שלח נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ את שליחו ג'ייסון גרינבלט שצפוי להגיע היום (שני) לישראל. פרשן חדשות 10, נדב אייל, שוחח עם דרור רפאל וספי עובדיה ב- 103FM והתייחס להגעתו המאוחרת של שליח האמריקאי לישראל: "אין שוטר בבית הלבן. השוטר עסוק בחקירות בענייני רוסיה ומצייץ על כך כל היום".



הוא הוסיף: "בארצות הברית עוסקים כיום בשאלה החוקתית האם טראמפ יכול לתת לעצמו חנינה. אני מודה שהפסקתי לראות את הסדרה 'בית הקלפים' לאחר עלייתו של טראמפ. מסתבר שהוא יכול לחון את כל מי שהוא רוצה עוד לפני הגשת כתבי אישום בצורה בלתי מוגבלת".



"החוקה אמריקאית נותנת לו את הכוח הזה ושום דבר לא יכול לערער אותה. ניקסון בתקופתו לא עשה זאת עבור עצמו כי הוא חי בעידן שהיו דברים שלא עושים. כיום השאלה הזו מופנית לטראמפ. כל שמתרחש עם רוסיה מסביר את החשש שהיה קיים על חוסר ניסיונו של טראמפ", אמר.



כשנשאל האם טראמפ אינו מתמודד עם כל הדברים שמגיעים לשולחנו השיב אייל: "אני חושב שהנשיא נמצא כעת בקרב הישרדות וכל שהוא רואה הוא את יריביו בבית. אין שוטר בבית הלבן. כשנבחר טראמפ לשלטון יש אנשים שחשבו שישראל תוכל לעשות את מה שהיא רוצה". 




על המזרח התיכון והתערבותה של ארצות הברית במתרחש אמר הפרשן: "האזור כולו נמצא לא רחוק מהתחממות והתלהטות חריפה. סיטואציה שיכולה להשפיע על אינטרס האמריקאי. היה מצופה ממשלים קודמים ששר החוץ האמריקני יהיה בישראל כבר לפני כמה ימים מאז נודע המשבר. ממשלים אמריקנים קודמים היו דופקים על שולחן והיו אומרים לאבו מאזן לא להפסיק את התיאום הביטחוני והיו אומרים לישראל להסיר את המגנומטרים. עכשיו, באיחור של כמה ימים, נשלח לכאן גרינלבט אך לא נשמעה שום אמירה על הנושא מהבית הלבן".

מתפללים מוחים על האבטחה, הר הבית. צילום: מרק ישראל סלם


על הבחירה לשלוח את ג'ייסון גרינלבט לישראל מספר נדב אייל: "טילרסון הוא לא דמות תצא למסע לישראל ובכך לממשל נותר לבחור בין ג'ייסון וקושנר. אם יהיו כתבי אישום בפרשות רוסיה, קושנר יהיה הראשון לעמוד לדין. מדווחים בעיתון 'וול סטירט ג'ורנל', עיתון שמרני שלא התנכל לטראמפ עד כה, שקושנר לא דיווח על מיליארד דולר הלוואות במסמכים שהוא הגיש לממשלה הפדראלית האמריקאית. מי שנותר הוא ג'ייסון גרינלבט שהוא איש מאד ראוי ונחמד, אבל לצורך המשימה הזו – זה לא מחמאה".

עוד הוסיף: "אם ישראל הייתה בשיאו של מבצע נרחב נגד הטרור וראש הממשלה היה מבקש מאמריקה מספר ימים להתמודד, אמריקה הייתה נותנת לישראל כמה זמן שהיא תבקש, גם בממשלים קודמים. כיום אנחנו בעיצומה של הסלמה, אלו לא אירועים רנדומאליים. מה שמתרחש בירדן מאד מסוכן ויכול להתפתח למשבר הרבה יותר נרחב. לדעתי, יש לטפל במה שקורה בירדן לפני שמטפלים בהר הבית. כל הדברים הללו מצדיקים מעורבות דיפלומטית עמוקה ואין אף אחד בוושינגטון שיש לו אינטרס, עניין או יכולת להפעיל את המנופים. התפיסה הזו של הממשל האמריקאי, דומה למדיניות אובמה בה ניתן הממשל לאפשר לדברים להסלים כל עוד הדברים לא נוגעים לארצות הברית. אובמה יישם זאת בסוריה והתוצאה הייתה קטסטרופלית גם לאמריקה".
 
עריכה מטעם 103FM: איתמר זיגלמן