ארה"ב הבטיחה להגיב "במהירות ובעוצמה" למשאל העם בוונצואלה ושוקלת להטיל סנקציות נוספות על המדינה, כך דווח היום (שני) בסוכנות הידיעות רויטרס. לפחות עשרה בני אדם נהרגו בעימותים אלימים בוונצואלה במהלך משאל עם לגוף מחוקק עליון שנתמך על ידי הנשיא הלא פופולרי ניקולאס מאדורו ושהוחרם על ידי רוב המצביעים. פעילים רעולי פנים שמתנגדים לנשיא השמאלני, גינו את משאל העם כניסיון להגדיל את כוחו, והתעמתו ברחובות עם כוחות הביטחון. 



"נמשיך לנקוט בפעולות מהירות ועוצמתיות כנגד אדריכלי הדיכוי בוונצואלה, כולל אלה שישתתפו במועצה המחוקקת העליונה (הגוף המחוקק החדש) כתוצאה מהבחירות הלקויות שנערכו היום", נאמר בהודעה של מחלקת המדינה בוושינגטון. עוד נכתב כי ארה"ב עומדת לצד העם בוונצואלה והיא מגנה אלימות מצד הרשויות במדינה כנגד מפגינים. סנקציות אמריקאיות אפשריות על מכירת נפט לוונצואלה יפגעו עוד יותר ביכולת הזיקוק החלשה שלה.



מאדורו, שמואשם על ידי מתנגדיו בכך שדירדר את הכלכלה בווצואלה, הבטיח כי הגוף החדש יביא שלום למדינה באמצעות חוקה חדשה, זאת לאחר ארבעה חודשים של הפגנות אלימות שבהם נהרגו למעלה מ-120 בני אדם. 



הפגנות אופוזיציה בונצואלה. צילום: רויטרס
הפגנות אופוזיציה בונצואלה. צילום: רויטרס



הרחובות בבירה קאראקס היו נטושים והקלפיות היו ברובן ריקות במה שנתפס כמכה ללגיטימיות של משאל העם. שבעה שוטרים נפצעו בפיצוץ מטען חבלה בעיר. מבקריו של מאדורו אמרו כי משאל העם יאפשר לו לפזר את הקונגרס שנשלט על ידי האופוזיציה, לדחות בחירות בעתיד ולשכתב חוקים אלקטורליים שימנעו מההפלגה הסוציאליסטית שלו מלאבד את השלטון. האופוזיציה הבטיחה להמשיך בהפגנות היום ולהמשיך בלחץ עד שממשלתו של מאדורו תופל מהשלטון.



"גם אם הם ינצחו היום זה לא יאריך ימים", אמרה תומכת האופוזיציה ברטה הרננדז, רופאה בת 60 מקראקס,"אני אמשיך להיות ברחובות מפני שבעוד זמן לא רב זה יסתיים".