כוחות הביטחון בוונצואלה עצרו היום (שלישי) שני מנהיגי אופוזיציה בבתיהם בפשיטות ליליות לאחר שקראו להפגנות נגד גוף מחוקק חדש אותו גינו, וטענו כי הוא אנטי-דמוקרטי, כך דיווחו בני משפחותיהם של השניים. לאופולדו לופז ואנטוניו לדזמה היו תחת מעצר בית בתקופה האחרונה, כשהראשון הושם במעצר על הובלת הפגנות רחוב נגד הנשיא ניקולאס  מאדורו ב-2014, והשני באשמת תכנון הפיכה.  



"12:27 בבוקר: הרגע בו הדיקטטורה חטפה את לאופולדו מביתי", כתבה בטוויטר אשתו של לופז, ליליאן טינטורי. היא העלתה קישור לווידאו בו נראה לופז מובל לרכב עליו מופיעה המילה "סבין"- סוכנות הביון של ונצואלה. לופז ולדזמה הם מבקרים חריפים של מאדורו ושניהם שימשו בעבר כראשי העיר קארקס, בירת ונצואלה. השניים קראו לאזרחים להפגין נגד גוף מחוקק עליון חדש שנועד להחליף את הקונגרס. הקונגרס של ונצואלה, בו האופוזיציה החזיקה ברוב, הופשט מכוחותיו על ידי בית המשפט העליון שתומך במאדורו.



ניקולאס מאדורו. צילום: רויטרס
ניקולאס מאדורו. צילום: רויטרס



הבית הלבן הודיע כי הוא רואה במאדורו "דיקטטור" בעקבות משאל העם שנערך אתמול במדינה. "מאדורו הוא לא רק מנהיג רע, הוא עכשיו דיקטטור", אמר ה.ר. מקמאסטר, היועץ לביטחון לאומי של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, "הפעולות האחרונות שהגיעו לשיא בתפיסת השלטון המוחלט באמצעות הבחירות שזויפו אתמול לאסיפה המחוקקת הלאומית (הגוף המחוקק החדש) מייצגים סכנה חמורה לדמוקרטיה בחצי הכדור המערבי". 



כזכור, לפחות עשרה בני אדם נהרגו אתמול בעימותים אלימים בוונצואלה במהלך משאל עם לגוף מחוקק עליון שנתמך על ידי הנשיא הלא פופולרי ניקולאס מאדורו ושהוחרם על ידי רוב המצביעים. פעילים רעולי פנים שמתנגדים לנשיא השמאלני, גינו את משאל העם ואמרו כי מדובר בניסיון להגדיל את כוחו, והתעמתו ברחובות עם כוחות הביטחון. 
מאדורו, שמואשם על ידי מתנגדיו בכך שדירדר את הכלכלה בוונצואלה, הבטיח כי הגוף החדש יביא שלום למדינה באמצעות חוקה חדשה, זאת לאחר ארבעה חודשים של הפגנות אלימות שבהם נהרגו למעלה מ-120 בני אדם. 

כזכור, לפני ארבע שנים נפטר נשיא ונצואלה לשעבר הוגו צ'אבס בעקבות מחלת הסרטן שלקה בה, ובמקומו עלה סגנו ושר החוץ לשעבר, מדורו, שנבחר רשמית לתפקיד הנשיא באפריל 2013 אחרי ניצחון זעום על יריבו. בניגוד לצ'אבס הססגוני, הנשיא החדש לא היה כה כריזמטי אבל הוא המשיך ליישם במרץ את המדיניות הסוציאליסטית־מרקסיסטית של קודמו.