בצד התהפוכות בבית הלבן, הממשל האמריקאי ממשיך להתמודד עם מצבי עימות בכמה מוקדים מקבילים ברחבי העולם. רצף הפיטורים בממשל, הפילוג למחנות וההדלפות החוזרות ונשנות מייצרים את הרושם בעיני אויבים ובעלי ברית כאחד כי ארה"ב נחלשה וכי נותר ואקום בהנהגת העולם החופשי.

מנגד, הנשיא טראמפ מקיף את עצמו בגנרלים בדימוס, בניסיון להשליט סדר בסביבתו ולשדר עוצמה. הגנרל ג'ון קלי שמונה השבוע לראש סגל הבית הלבן, הגנרל ה.ר. מקמאסטר שהחליף את היועץ לביטחון לאומי שפוטר מייקל פלין, ושר ההגנה, גנרל  ג'יימס "מאד דוג" מאטיס, הם אנשי הצבא המנוסים עליהם יסתמך טראמפ בהתמודדות מול שלל הבעיות שניצבות מולו ברחבי הגלובוס. 

קוריאה הצפונית

הדיקטטורה המבודדת מחזיקה בנשק גרעיני וממשיכה לאיים על שכנותיה, בעלות הברית של ארה"ב יפן וקוריאה הדרומית, ולבצע שיגורים של טילים בליסטיים בין יבשתיים, המסוגלים כעת לפגוע לפי הערכות מומחים ברוב שטח ארה"ב.
הנשיא טראמפ שיגר אזהרות בטוויטר, שלח נושאות מטוסים לקרבת חצי האי הקוריאני והבטיח להפעיל לחץ על סין, בעלת הברית היחידה של קוריאה הצפונית, על מנת שתפתור את הבעיה, אך ניסיונות אלו לא הצליחו עד כה. בשבוע שעבר צייץ טראמפ כי הוא "מאוכזב מאוד" מהתנהלותה של סין והבטיח לקבינט שלו "לטפל" בקוריאה הצפונית

צילום: רויטרס
עם זאת, תקיפה צבאית אמריקאית נראית בלתי סבירה בהתחשב ביכולת הגרעינית והבליסטית של קוריאה הצפונית וביכולת הקונבנציונלית שלה לפגוע בארטילריה בסיאול. החרפה של הסנקציות הבינלאומיות על המשטר בפיונגיאנג בניסיון להביא אותו לשולחן המו"מ נראית כאופציה הסבירה ביותר עבור ממשל טראמפ. בינתיים, זה ממשיך להפגין שרירים, כשהממשל האמריקאי מודיע רק הלילה כי אזרחי המדינה לא יוכלו לנסוע יותר לקוריאה הצפונית, אלא אם יקבלו ממחלקת המדינה אישור מיוחד שיינתן בנסיבות חריגות.

דאעש

נראה שהבטחת הבחירות הגדולה של טראמפ על הבסת דאעש קרובה למימוש. בעוד שלא ניתן להשמיד צבאית את האידיאולוגיה הג'יהאדיסטית של הארגון והוא ימשיך להתקיים בצורה כזו או אחרת, המדינה שהקים דאעש בחלקים מסוריה ועיראק נמצאת על סף קריסה. 

בהמלצת שר ההגנה מאטיס נשלחו כוחות קרקעיים אמריקאים נוספים, כולל ארטילריה, לשטח סוריה וחומשו הכוחות הכורדיים במדינה. כמו כן, הוגברו הפצצות הקואליציה בסוריה ובעיראק השכנה. נראה שלמדיניות זו היו תוצאות: העיר מוסול, בה הוכרזה הח'ליפות על ידי אבו בכר אל בגדאדי, נפלה לידי הצבא העיראקי בחודש שעבר וכמחצית מהעיר ראקה, בירת דאעש בסוריה, כבר נפלה לידי הכוחות הכורדיים.  

לוחמי ארגון דאעש. צילום: רויטרס
לוחמי ארגון דאעש. צילום: רויטרס

 
איראן

טראמפ הכריז בעבר כי הסכם הגרעין שחתם אובמה עם איראן הוא ההסכם "הגרוע בהיסטוריה" אך מסתמן כי ארה"ב לא תנטוש אותו. כבר בשבוע הראשון של טראמפ בתפקיד אמר היועץ לביטחון לאומי לשעבר מייק פלין כי איראן "מוזהרת" בעקבות ניסוי טילים שערכה. לאחרונה הכריז גם מזכיר המדינה טילרסון כי איראן מפרה את הסכם הגרעין, אך נראה שהוא למרות זאת הכוח המרכזי כעת בממשל שדוחף את הנשיא לראות בו דבר חיובי ולבקש לשומרו.

בנוסף, הקונגרס הצביע בשבוע שעבר בעד החרפת הסנקציות על המשטר האסלאמי. עם זאת, עימות צבאי בין שתי המדינות לא נראה באופק, בייחוד לאור האינטרס המשותף של שני הצדדים בלחימה בדאעש בסוריה ובעיראק.

טיל בליסטי ששיגרה איראן.צילום: רויטרס
טיל בליסטי ששיגרה איראן.צילום: רויטרס

 
רוסיה

למרות החשדות לשיתוף פעולה בין קמפיין הבחירות של טראמפ וממשלת רוסיה, היחסים בין שתי המדינות הורעו מאז כניסת הנשיא האמריקאי לתפקיד. צבא ארה"ב תקף בסוריה כוחות התומכים באסד, בעל בריתו של פוטין, לפחות חמש פעמים, כולל ירי טילי שיוט על בסיס של צבא אסד והפלת מטוס קרב סורי. בנוסף, בנאומו בפולין בחודש שעבר גינה טראמפ את פעולותיה "מערערות היציבות" של רוסיה באוקראינה ובמדינות נוספות.

התפתחויות אלה הובילו לאיומים רוסיים בתגובה ולמתיחות בין שתי המעצמות הגרעיניות. הסנקציות הנוספות שאישר הקונגרס בשבוע שעבר נגד רוסיה הובילו לתגובה חריפה מצד פוטין ולגירוש למעשה של מאות דיפלומטים אמריקאים מהמדינה. טראמפ טען רק אתמול כי הסקנציות "פגומות", אך אישר אותן. 

מפציצים של רוסיה. צילום: רויטרס
מפציצים של רוסיה. צילום: רויטרס

 
ונצואלה

המתיחות בין שתי המדינות, שנמשכת מאז ימי הוגו צ'אבס וג'ורג' וו. בוש, ממשיכה להסלים. ממשל טראמפ הכריז כי משאל העם שנערך במדינה זויף וכי הוא רואה בנשיא ניקולאס מאדורו, יורשו של צ'אבס, כ"דיקטטור". מאדורו, בדומה לקודמו, הגיב בלעג לדברי הנשיא האמריקאי והבטיח להישאר בשלטון ולהמשיך במדיניות הסוציאליסטית-מרקסיסטית שלו. 
ארה"ב צפויה להגיב בסנקציות כנגד משטרו של מאדורו, בייחוד כאלה שיפגעו בתעשיית הנפט של המדינה הדרום אמריקאית וידרדרו עוד יותר את המצב הכלכלי בה.