יו”ר הפרלמנט הסורי החדש, נג’דאת אנזור, נחשף לראשונה בשבת האחרונה במסגרת ראיון ארוך ומייגע בסוכנות הידיעות הרוסית “ספוטניק”. אנזור נולד בחלב ב־1954, בן העדה הצ’רקסית, והוא מוכר בעיקר כבמאי המתמחה בסרטי פרסומות. ב־2012 הוא זכה בבחירות לפרלמנט שהוחרמו על ידי האופוזיציה ונבחר מיד כסגן יו”ר הפרלמנט עד לסילוקה מראשות בית הנבחרים הסורי, שבשליטתה של מפלגת השלטון, של יו"ר הפרלמנט הקודמת הדייה עבאס. “היא עברה על החוק והכללים”, סיפר, “הפרלמנט הולך לכיוונים חיוביים של דמוקרטיה כלפי פנים וחוץ. כל מי שעובר על הכללים - יסולק. הכללים החדשים ישמרו על חסינות חברי הפרלמנט וזכויותיהם”.



עוד סיפר יו”ר הפרלמנט החדש על “סימנים של ניצחון באופק” ועל “הודעה קרובה על סיום הקרבות בתבוסת כוחות החושך, תוך כדי חגיגות סוריות עממיות ובקרב ההנהגה של ניצחון זה”.אנזור דחה בראיון את הטענות שלפיהן מפלגת הבעת’ של הנשיא בשאר אסד שולטת על המושבים בפרלמנט ומתנהלת כדיקטטורה לכל דבר. “אני עצמאי ופועל על פי הרשות שניתנה לי בחוק, בפרגמטיות ותוך כדי התייעצות עם כולם”, אמר. “יש שיתוף פעולה, אף שחברי הבעת’ מהווים את הרוב בפרלמנט. כמובן שיש חילוקי דעות, וזה דבר טבעי שמתרחש בכל בתי המחוקקים בעולם. אנחנו פועלים לתמוך בפעילות הממשלה ולפקח עליה”.



אנזור, בן לבמאי אסמעיל אנזור, מספר גם כיצד ייראה היום שאחרי מלחמת האזרחים בארצו. “יש מקום לכניסת כולם לתוך הפרלמנט כדי שישפיעו”, הוא מצהיר. “בעיקר יש צורך בבנייתה מחדש של סוריה, וכן ביצירת קשר הדוק יותר בין הצירים לבין האזרחים לפתרון בעיותיהם ולהשבת האחדות לעם. אנחנו מכינים את החוקים לסוריה שלאחר המלחמה. הארץ תמשיך להתקיים, והאנשים יתחלפו, אך בסופו של היום החוקים והחוקה יישארו, ואנו פועלים בחסותם. תפקידנו הוא לשמור על יחסים טובים בין הממשלה לעם, וכאשר הממשלה טועה – הרשות המחוקקת היא שבאה חשבון עמה ומפקחת עליה. יש לנו עבודה קשה בבניית חוקים המתאימים לתקופה הבאה”.



נג'דאת אסמעיל אנזור. צילום: ויקיפדיה



בינתיים הפרלמנט הסורי עסוק בהקמת “ועדות סולחות” שמטרתן, בין השאר, להשיב את הפליטים הסורים לכפריהם ולעריהם שנחרבו במלחמה. בנוסף, ועדות אלה מנסות לחבר מחדש את ארגוני האופוזיציה עם הממשלה. “יש היענות”, מסכם אנזור. “אני רוצה להעביר לכולם את המסר שסוריה מנצחת היום. הניצחון המלא יוכרז בקרוב בעזרת האל, והמשבר יבוא על סיומו. סוריה תחזור להיות יפה ותחזיר את יחסיה עם המדינות השכנות, שרוצות שיהיה טוב לארץ הזו. לסוריה דרוש מאמץ מדיני ודיפלומטי אדיר כדי לבנות מחדש ולסדר את הבית, ואין ספק שזה נמצא בראש סדר העדיפויות”.



אנזור סיפר בראיון גם על עבודתו כבמאי והדגיש כי “הזהרתי במסגרת הסרטים מהטרור שהגיע עם דגלי השקר של ארגונים שמסתתרים מאחורי עקרונות אסלאמיים. עלינו לא לבנות רק את האבן, אלא בעיקר את האדם הסורי, כדי שהמחר יהיה כמו שאנחנו מאחלים שיהיה: רחוק מקיצוניות”. 



אפס בבטיחות



עיתונים מצריים דנו גם אתמול באסון התנגשות הרכבות באלכסנדריה ביום שישי האחרון, שבו נספו 41 בני אדם ועוד 193 נפצעו. תמונה אחת של נוסעי רכבת במצרים, שהובאה בעיתון “אל־מצרי אל־יום” (“המצרי היום”), וצולמה על ידי צלם רויטרס, שווה אלף מילים. נראית בה צפיפות נוראית של אנשים מהמעמד הסוציו־אקונומי הנמוך ביותר היושבים על אדן החלון השבור של רכבת ישנה או בין הקרונות. 
 
העיתון סיפר כי התביעה הכללית אישרה את קבירתם של 41 הרוגים ושמעה את עדויותיהם של 193 פצועים. התובע הכללי נביל צאדק הורה לקחת את הקופסאות השחורות מהרכבות המתנגשות ולהקים ועדת חקירה של מומחים בפיקוד ההנדסה של הצבא כדי לקבוע את סיבת ההתנגשות. “הרגשנו שזה יום הדין”, צוטטו לעיתון פצועים.
 
הודעתו של שר הבריאות, ד”ר אחמד עבאד א־דין, המצוטטת בעיתון “אל־אהראם”, שלפיה גופות הנספים “הועברו בחינם” למשפחות – גרמה לסערה ברשתות החברתיות. למרות ההודעה כי 82 אמבולנסים השתתפו בהעברת הפצועים לבתי החולים, היו כאלה שפרסמו ש”משאיות להובלת לחם” סייעו בהעברת הפצועים מאחר שהאמבולנסים בוששו להגיע. אחרים תקפו בחריפות את הפרמדיקים שעשו סלפי ליד רכבת הדמים.



 
סלפי סמוך לתאונת הרכבות במצרים. צילום מסך

“אל־אהראם” הבליט בסקירה מיוחדת תחת הלוגו “דם על המסילה” כי הנשיא המצרי עבד אל־פתאח א־סיסי הורה לחקור במהירות את האסון ולדאוג למשפחות הקורבנות והפצועים, תוך שהוא מדגיש כי צבא מצרים סייע בחילוץ. גם בעיתון “אל־אחבאר” ("החדשות") סיפרו בסקירה מיוחדת, שכונתה “דם על מסילת אלכסנדריה”, כי “נפתח חדר מצב כדי לעקוב אחר האסון ולסיים את החקירה במהירות”, והדגישו כי “ישולמו פיצויים לקורבנות”.
 
אולם נראה כי מיד מצאו את הש”ג; שר התחבורה, הישאם ערפאת, הורה לעצור את מנכ”ל הרכבות באזור מערב הדלתא, וכן מנכ”ל הרכבות למרחקים ארוכים באזור, בנוסף לשני הפקחים במגדל אביס ומגדל חורשיד שבאזור אלכסנדריה. לאחר הסערה הציבורית ברשתות החברתיות פורסם במהלך הלילה כי ישנה כוונה לפטר את מנכ”ל הרכבות במדינה. בינתיים, שר התחבורה חסין מפני פיטורים.

צפיפות ברכבת במצרים. צילום: רויטרס

 
בהנהלת הרכבות סיפרו לעיתון “א־שורוק” (“הזריחה”) כי בעת ובעונה אחת נסעו שלוש רכבות על מסילה אחת, וכי הפקח לא הזהיר מהתקלה שאירעה לאחת הרכבות. בעיתון “אל־בואבה” (“השער”) נכתב שמדובר במכת מצרים פנימית, שכן בשנה שעברה התרחשו 722 תאונות רכבות, אשר במהלכן נהרגו 202 בני אדם ועוד 1,000 נפצעו. על פי הדיווח, עלות פיתוח מסילות הרכבות במצרים עומדת על 70 מיליארד לירות מצריות. עם זאת, בעיתון לא ציינו כי הנשיא א־סיסי דחה את האפשרות של שדרוג מסילות הרכבת בעת שחנך פרויקט במחוז קינא. “עדיף לקבל ריבית מהבנקים על הסכום הזה”, אמר הנשיא בסרטון שהופץ ברשתות החברתיות.