איך שלא יסתיים משבר "סף המלחמה", כפי שמגדירים המומחים את האווירה הלוחמנית שנוצרה בין ארצות הברית לצפון קוריאה, מסיכום ביניים של כלל הדיווחים שפורסמו מאז שהחלה המתיחות מתבררות שתי מסקנות, ושתיהן אינן מעודדות. ראשית, התברר כי למעצמות המערב בכלל ולארצות הברית בפרט אין מידע מדויק ומעודכן על היכולות הגרעיניות של צפון קוריאה. לגורמי הביון והריגול המערביים גם חסרים פרטים מלאים על כושרם של הטילים שפיונגיאנג שיגרה בשבועות האחרונים. מי שמזוהים כמומחים למדינה מתקשים להעריך את מידת האיום והסכנה שהיא מהווה מבחינה גרעינית.



"מומחים צבאיים המתמחים במעקב ובניתוח כושרה הצבאי של צפון קוריאה מציירים תמונה שצריכה להפחיד כל אחד החושב לתקוף את צפון קוריאה", מצוטט יונתן פולק ממכון ברוקינגס בגיליון האחרון של "אקונומיסט". "האם אנחנו מגזימים בהערכות על צפון קוריאה? אני לא רוצה לגלות".



המסקנה השנייה העולה משיחות עם דיפלומטים ותיקים במרכז האו"ם בניו יורק היא שהמשבר סיפק הוכחה חותכת לכך שהנשיא דונלד טראמפ נעדר כל כישורים וידע בדרך ההתמודדות עם משברים אזוריים ומצבים קריטיים. זאת אמנם לא הערכה חדשה על אודות הנשיא, אבל הסכנה להתפרצות מלחמה גרעינית, שהיא התפתחות חריגה ומבהילה שהוליד המשבר הנוכחי, אישרה ואף העצימה את חוסר האמון ביכולתו של טראמפ לטפל במצבי חירום, והגבירה את הפחדים מעצם נוכחותו המרכזית בלב המשבר. 



"כשאני רואה מי הם הצדדים המעורבים ישירות במשבר, זה מעורר בי צמרמורת". טראמפ. צילום: רויטרס



בשיחות פרטיות באו לידי ביטוי חששות כבדים מהתנהלותו של הנשיא ומתגובותיו האימפולסיביות להתרסה של שליט צפון קוריאה, קים ג'ונג און. "מה שמפחיד אותי ואת עמיתיי הוא שמדובר בשני אישים בלתי צפויים", אמר דיפלומט בכיר המכהן כסגן ראש משלחת של מדינה אסייתית באו"ם. "זה לא יפה להשוות, אבל אתה לא יודע ממי לחשוש יותר: מהנשיא טראמפ הבלתי צפוי והמתלהם או משליט עריץ, מופרע ובלתי צפוי כמו קים ג'ונג און".



"כשאני רואה מי הם הצדדים המעורבים ישירות במשבר, זה מעורר בי צמרמורת", אומר אדם שתחום מומחיותו הוא מעקב אחרי המתרחש בארצות המכונות באו"ם "מדינות סירוב". "אחד הוא ראש מעצמה דמוקרטית מבולבל ומביך, והשני הוא דיקטטור של מדינה נחשלת. שניהם משחקים באש ודוחפים את העולם לפי תהום".



מי שמעצימות את הדאגה הן שתי המעצמות רוסיה וסין, שאהדתן נתונה יותר לצפון קוריאה מאשר לארצות הברית. מוסקבה ובייג'ינג משקיפות על המשבר מהצד בעיניים כלות ומייחלות לכישלון משפיל ומהדהד נוסף של הנשיא טראמפ. "בעת שהמשבר עם צפון קוריאה מעמיד במבחן את המהימנות של ארצות הברית, עבור סין המשבר הוא שעת כושר והזדמנות", נכתב במאמר ב"ניו יורק טיימס". "עבור סין המשבר הוא אפשרות להוכיח שהיא מעצמה מפוכחת וצלולה".



"היכן ג'ון קלי?" התבדח דיפלומט מערבי בשיחה שהתפתחה במזנון המשלחות בבניין האו"ם בהתייחסו לראש סגל הבית הלבן. "הרי קלי אמור היה למנוע הצהרות מביכות מהבית הלבן, כולל של הנשיא. הלוא כן?" לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס", גם יועציו של טראמפ היו המומים מהצהרת "האש והזעם שכמותם העולם לא ראה". במאמר שהתפרסם בעיתון נכתב כי "יועצי הנשיא ידעו שהוא מתכנן לשגר מסר קשה לצפון קוריאה, אבל הם לא ציפו לשמוע מפיו איום שיכול להתחרות בהצהרות האובדניות שנשמעות לעתים קרובות מצדו של האויב שלו, קים ג'ונג און".



בינתיים הנפיק טראמפ הצהרות חדשות, בקצב של אחת לשעה. "מה שאמרתי על 'האש והזעם' לא היה מספיק תקיף", אמר. לאחר האיומים של הרודן הצפון־קוריאני כי יפציץ את האי גואם שהוא למעשה טריטוריה אמריקאית, צייץ הנשיא בטוויטר: "הפתרונות הצבאיים מוכנים, והכוחות האמריקאיים טעונים ודרוכים לפעולה". לא נראה כי הנשיא טרח ליידע מראש את יועציו מה הוא מתכונן לומר.



גורמים במרכז האו"ם טוענים כי דווקא ההצהרות הלוחמניות הן הוכחה שהנשיא האמריקאי אינו מתכונן לחצות את הקו האדום לעימות גרעיני נגד צפון קוריאה. "ההצהרות הנוקשות מכוונות יותר לחוג יועציו ומקורביו", אמר דיפלומט מערבי בכיר. "טראמפ רומז כי הוא מצפה מהם ליוזמה דיפלומטית יצירתית שתשים קץ למשבר". אולם בעוד בקמפיין הבחירות שלו נהג הנשיא ללעוג ולבוז לפוליטיקאים "שכל הזמן מדברים ומפטפטים ולא עושים כלום", זו התדמית שהוא למעשה מציג מאז פרוץ המשבר הנוכחי.



כשנשאל בסוף השבוע אם ארצות הברית נמצאת על סף מלחמה עם צפון קוריאה, השיב הנשיא כמעט בלי לחשוב: "נראה לי שאתם יודעים את התשובה". הרושם שעלה מהמענה האימפולסיבי הוא שטראמפ בעצמו אינו יודע את התשובה.



קשה להעריך את מידת הסכנה הגרעינית. מפגן עוצמה צבאית בפיונגיאנג, בשבוע שעבר. צילום: רויטרס



"זה יכול לקרות"



בעוד שבאי גואם פרסמו הנחיות לתושבים כיצד להיערך למקרה של מתקפה גרעינית, וביפן מציבים סוללות נגד טילים בלב טוקיו ומדווחים על גידול במכירת מקלטים, בדרום קוריאה אין סימנים להיערכות למתקפה עתידית, והאזרחים מגלים אדישות. יש מי שטוען שהסיבה לכך היא שבדרום קוריאה מתורגלים בהתגרויות ובמהלכי התרסה מצד פיונגיאנג, ולכן הם לא מתרגשים.



בסוף השבוע שעבר הצהיר הנשיא האמריקאי כי "דברי על צפון קוריאה לא היו קשים מדי". מה שהלהיט את המשבר היה הדיווח ב"וושינגטון פוסט" כי במערכת המודיעין האמריקאית מעריכים שצפון קוריאה הצליחה למזער ראשי נפץ גרעיניים ולהתאים אותם לטילים בליסטיים. העיתון דיווח שגורמי המודיעין הגיעו להערכה כי מדובר בהתקדמות טכנולוגית משמעותית שתצעיד את המדינה למעמד של מעצמה גרעינית. הדיווח הזה הצית את זעמו של הנשיא טראמפ והניב את שורת האזהרות התוקפניות שלו נגד פיונגיאנג.



אבל מומחים אמריקאים מפגינים זהירות מרבית בהערכות על היכולות הגרעיניות שמחזיק ג'ונג און ועל מידת האיום שהטילים החדשים שלו נושאים. הם מבקשים להזכיר כי בעבר הלא רחוק עלו הערכות על יכולות גרעיניות של מדינות שונות, שהתבררו כחסרות שחר. למשל הערכתו של הנשיא האמריקאי ג'ורג' בוש הבן מ־2002 על כך שלעיראק יש מאגר נשק כימי; הערכה ששימשה עילה לפלישה לעיראק והתגלתה כחסרת בסיס. ב־2006 העריך בוש הבן כי בתוך ארבע־חמש שנים תהיה בידי צפון קוריאה יכולת לשגר טילים חמושים בראשי נפץ גרעיניים לתחומי ארצות הברית. גם הערכה זאת התגלתה כשגויה.


אולם גם ניסיון העבר לא משחרר את מעצמות המערב, ובראשן ארצות הברית, מהצורך להתמודד עם התקדמות תוכניות פיתוח נשק גרעיני וייצור טילים במדינה מוקצית כמו צפון קוריאה, המנותקת ומבודדת מרצונה מהעולם החופשי.



"זה יכול לקרות", הייתה הכותרת של כתבת שער שמוקדשת למשבר ופורסמה בנושא לאחרונה בגיליון "אקונומיסט". בכתבה נשאלו מומחים לפירוק נשק גרעיני וגורמים בכירים במוסדות ללימודים אסטרטגיים על האיום הגרעיני וענו ברובם כי עדיין אין למדינה יכולות גרעיניות המהוות איום על ארצות הברית. "זה עדיין מוקדם להעריך שצפון קוריאה הגיעה לסף של איום על לוס אנג'לס", סיכם העיתון את דעותיהם של המומחים שראיין. בשורה התחתונה נטען ב"אקונומיסט": "לקים ג'ונג און אין עדיין טילים היכולים לנחות בארצות הברית, אבל הוא קרוב".



מעניין שגם המומחים המחמירים, אלו שמעריכים שעד סוף 2018 תשפר צפון קוריאה את כישורי הטילים הבין־יבשתיים לרמה מסוכנת, גורסים שספק אם קים ג'ונג און ישגר טילים נגד גואם. "הוא איננו משוגע לגמרי כפי שמתארים אותו. הוא באמת ובתמים פוחד שארצות הברית מתנכלת לו וחותרת לחיסולו", אמר בכיר במכון חקר בוושינגטון. "סבו ואביו היו פרנואידים, וכל חייהם בשלטון פחדו ממה שנראה להם כמזימות אמריקאיות לכבוש את צפון קוריאה ולאחד את חצי האי תחת השפעה אמריקאית. ג'ונג און שואף להגיע למאגר טילים שלדעתו יחזק את שלטונו וירתיע יריבים כמו ארצות הברית".



ניסוי טילים של קוריאה הצפונית. צילום: רויטרס



ההישגים של הרודן


מי שתוהה איך תיראה מלחמה בין שתי המדינות, צריך לקרוא את תרחיש האימים שפורסם ב"אקונומיסט". לפי התרחיש, המלחמה תפרוץ ב־2019 כתוצאה מירי טילים חמושים בנשק כימי על סיאול. בשעות הראשונות כ־100 אלף איש ימצאו את מותם בבירת קוריאה הדרומית. עם סיום המלחמה בתבוסת צפון קוריאה, מספר ההרוגים בשכנה מדרום יעמוד על כ־300 אלף, כולל אלפי אמריקאים המוצבים במדינה. במדינתו של ג'ונג און ייספרו מאות אלפי הרוגים, וקרוב למיליון איש שיעזבו הכל מאחוריהם וינסו לחצות את הגבול לסין.



לפי התרחיש, המלחמה תגרום לא רק לאבדות מיידיות בנפש. כתוצאה משימוש בפצצות גרעין חדישות ייגרם זיהום רדיואקטיבי באזור, שיוביל למותם של מאות אלפים בחודשים שלאחר סיום המערכה. המלחמה גם תגרום למשברים כלכליים במדינות הסמוכות למוקד המשבר ולמיתון כלכלי בעולם. העיתון מסיים את תסריט האימים בתיאור: "הנשיא טראמפ יישאר רגוע, שליו ועשוי לבלי חת. הוא יצייץ בטוויטר: 'ההתקפה של קים ג'ונג און על סיאול הייתה דבר רע. לא הייתה ברירה אלא לתקוף אותו גרעינית כתגובה. אבל תודות לפעולתי אמריקה שוב בטוחה".



בינתיים התרחשה בסוף השבוע שעבר התפתחות מפתיעה שאיש לא ציפה לה. במאמר שהשתרע בעמוד הראשי של"ניו יורק טיימס" נכתב על השליט


הצפון־קוריאני כי הוא "דיקטטור צעיר שפעם לא הוערך כראוי ועכשיו נמצא בעמדת שליטה איתנה ויציבה". בכתבת דיוקן סקר העיתון את תולדות משפחתו, התנהגותו העריצה ואת העובדה כי הוציא להורג מקורבים לו, כולל את דודו ג’אנג סונג־תאק שהיה מספר שתיים במשט, ואת כל בני משפחתו, וככל הנראה גם את אחיו החורג, קים ג'ונג נאם, שהורעל השנה בנמל התעופה קואלה־לומפור במלזיה.



לצד זאת, העיתון זקף לזכותו של הרודן הישגים בתחומי המשק והכלכלה. "לג'ונג און מגיע קרדיט על שהרפה את אחיזת המדינה בכלכלה ואפילו השיג צמיחה צנועה במשק", נכתב בעיתון. "קים בן ה־33 שיקם את אמון האזרחים במשטר ונהנה ממידה גדולה של הערכה ציבורית, בהיקף שממנו נהנה סבו ושאבד לאביו הזכור במדינה לגנאי". מאמץ מיוחד הורגש מצד העיתון לתאר את שליט צפון קוריאה כגורם מדיני שאפשר להידבר עמו ולהגיע להסדר.



בסוף השבוע האחרון דיווחה סוכנות הידיעות אי־פי כי זה כמה חודשים מתנהלים מגעים חשאיים בין ממשל טראמפ לצפון קוריאה על שחרור אסירים אמריקאיים הכלואים במדינה וגם על תוכנית הגרעין. לפי ההערכות, מדובר בהסדר שלפיו צפון קוריאה תפסיק את תוכנית הגרעין שלה בתמורה להבטחה אמריקאית לסיוע פיננסי ולתמיכה כלכלית. נראה כי אם מהמשבר הנוכחי יצא משהו חיובי, יהיה זה אישור לעמדה כי בעידן של נשק גרעיני - מלחמה אינה אופציה.