נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ פרסם הערב (שני) גינוי חריף לצעדת הארגונים המקדשים את העליונות הלבנה, ביניהם הקו קלאס קלאן, ברחובות שרלוטסוויל שבווירג'יניה במהלך בסוף השבוע האחרון. תגובתו של המנהיג האמריקאי מגיעה לאחר שזכה לקבל ביקורת רבה על כך שלא הגיב במהירות להתרחשויות.



לאחר שהאשים "צדדים רבים" באלימות בשבת, שהובילה למותה של אישה אחת ולפציעתם של עשרות נוספים, כינה טראמפ את מפגיני הימין הקיצוני "קבוצות שנאה", בהצהרה רשמית שיצאה מהבית הלבן.



"אנחנו שווים תחת החוקה שלנו", אמר מנהיג העולם החופשי, שהוסיף: "גזענות היא רעה, ואלו שמעוררים אלימות בשמה הם פושעים ובריונים, כולל הקו קלאס קלאן, ניאו נאצים, אלו המקדשים את עליונות הגזע הלבן וקבוצות נוספות שמדכאות את כל מי שאנו מחשיבים אמריקאים".



מפגינים בשרלוטסוויל. צילום: AFP
מפגינים בשרלוטסוויל. צילום: AFP



רב הרפובליקנים בגבעת הקפיטול, כמו גם עשרות מושלים מהזרם, וראשי ערים, הביעו דאגה נוכח תגובתו הראשונה של הנשיא לאירוע, שבו התאספו לאומנים לבנים שביקשו לבסס את המורשת האמריקאית כלבנה ונוצרית. במסגרת זו הם קראו נגד יהודים, אפרו-אמריקאים ומהגרים היספניים.



בשיאו של היום, שהיה מתוח במיוחד, נהג אדם אחד את מכוניתו לתוך קהל של מפגינים שמחו על הפגנת ארגוני הימין הקיצוני, והרג את אחת הנשים, בת 32, בשם הת'ר הייר. אחד ממוריו של החשוד במעשה סיפר לאחר האירוע כי הוא הביע בעבר זיקה לאדולף היטלר ולמשטר הנאצי.



ואולם, טראמפ בתחילה סירב לנקוב בשמות של קבוצות השנאה שעמדו מאחורי האירועים, ובמקום זאת הפנה את האשמה למחאות באופן כללי. הוא הדגיש את החשיבות של "להוקיר" את ההיסטוריה של ארה"ב.



מפגין בשרלוטסוויל. צילום: AFP
מפגין בשרלוטסוויל. צילום: AFP



עם זאת, ההערה שטראמפ פרסם בסופו של דבר היה הגיוני החזק ביותר שלו לגזענות ולפגע שנאה מאז כניסתו לפוליטיקה האמריקאית. "אנחנו עם המבוסס על האמת שכולנו נבראנו שווים - אנו שווים בעיני הבורא שלנו ועל פי החוק".



בתוך כך, ב-FBI ובמשרד המשפטים פתחו בחקירות של האירועים, שהביאו לבהלה בקרב קבוצות יהודיות, מה שהביא לקריאת הליגה נגד השמצה לנשיא לגנות במפורש את מארגני העצרת.